Stocznia Meyer Turku poinformowała, że największy na świecie wycieczkowiec, Icon of the Seas budowany w Finlandii dla Royal Caribbean International już za miesiąc rozpocznie swoje próby morskie. Będzie to kluczowy kamień milowy dla statku, który został zamówiony siedem lat temu.
- Próby morskie Icon of the Seas zbliżają się wielkimi krokami. Icon ma rozpocząć swoje próby morskie w połowie czerwca - ogłosił Meyer Turku w postach w mediach społecznościowych. Choć stocznia rozpoczęła wprowadzanie zasilania na pokład statku i testowanie elementów instalacji, będzie to pierwszy raz, kiedy masywny wycieczkowiec ruszy z doku pod własnym napędem.
Nowy statek wycieczkowy jest pionierem dla Royal Caribbean International i przemysłu wycieczkowego. Przy przewidywanej masie 250 800 ton brutto, będzie on prawie o sześć procent większy od największego obecnie statku wycieczkowego na świecie, Royal Caribbean's Wonder of the Seas. W długości jest tylko o 3 metrów dłuższy, przy czym większe różnice występują w układzie napędowym. Icon of the Seas to statek wycieczkowy napędzany podwójnym paliwem LNG, wyposażony w sześć silników Wärtsilä generujących łącznie 67 500 kW. Dodatkowo posiada ogniwa paliwowe i system odzysku ciepła, a także smarowanie powietrzem na kadłubie.
W skład instalacji LNG wchodzą dwa masywne zbiorniki na paliwo. Każdy z nich waży podobno 307 ton i mierzy 27,4 m na 7,3 m.
Statek wycieczkowy został przeniesiony z suchego doku, w którym został zmontowany 9 grudnia 2022 roku. Kolejnym kluczowym kamieniem milowym było uruchomienie jego elektrowni w marcu. Pierwszy silnik został uruchomiony 15 marca, za pomocą oleju napędowego.
- Próby morskie to sposób na przetestowanie wszystkich funkcji statku, których nie można przetestować podczas postoju w porcie, a także tego, czy każda funkcja na pokładzie działa zgodnie z przeznaczeniem. Próby morskie są również wykorzystywane do upewnienia się, że poziom hałasu i wibracji jest taki, jaki powinien być. Wczesne próby morskie są ważne, aby zapewnić, że wszystkie główne urządzenia statku, takie jak urządzenia napędowe, główne silniki i elektrownia, pędniki i stabilizatory płetwowe działają tak jak powinny - mówi główny inżynier Tuomas Auvinen.
Icon of the Seas podejmie drugi etap prób morskich później w swojej budowie bliżej daty dostawy w kierunku końca 2023 roku. Statek ma wejść do użytku w styczniu 2024 roku obsługując 7-dniowe rejsy na Karaiby z Port Miami.
Cięcie stali dla drugiego statku wycieczkowego klasy Icon zostało podjęte już 14 lutego. Ma on zostać oddany w 2025 roku, a po nim w 2026 roku pojawi się trzeci statek tej klasy.
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędu od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu