• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MV Cape Ducato w Porcie Gdynia. Wizyta nietypowego statku znajdującego się w wyposażeniu władz USA

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski MV Cape Ducato w Porcie Gdynia. Wizyta nietypowego statku znajdującego się w wyposażeniu władz USA

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Do Gdyni wszedł 7 sierpnia statek transportowy (samochodowiec) wchodzący w skład Floty Rezerwowej Obrony Narodowej (National Defense Reserve Fleet, NDRF) USA. Obecność takiej jednostki wiąże się z specyfiką działania amerykańskich służb morskich.

Z racji na swoje przeznaczenie jednostka służy do transportu pojazdów, a wizyta w Gdyni jest też okazją do uzupełnienia paliwa. Aktualnie też jest prowadzony na jej pokład techniki wojskowej należącej do sił zbrojnych USA. Wchodzące w jej skład głównie pojazdy są obecnie składowane w Centrum Logistycznym Portu Gdynia.

Wchodząc w skład floty rezerwowej wykonuje zadania głównie związane z żeglugą podczas sytuacji kryzysowych, wykonując zadania dla sił zbrojnych oraz niezwiązanych z wojskiem, w tym też transporty kryzysowe. Zwykle czas ich "aktywacji" sięga od 20 do 120 dni, w zależności od ich stanu i potrzeby przysposobienia do działań. Co istotne, wspomniany statek należy do Gotowych Sił Rezerwowych, które mogą być wysłane do pełnienia zadań w ciągu pięciu dni od ich aktywacji. Do jego zadań należy transport techniki wojskowej w ramach działań prowadzonych przez USA wspierających w ten sposób siły własne oraz sojusznicze. Uczestniczą także w misjach humanitarnych, dostarczając zapasy do wskazanych miejsc. W związku z tym MV Cape Ducato pozostaje faktycznie w ciągłym użyciu, co przede wszystkim świadczy też o jej dobrym stanie i regularnej konserwacji. Należy pamiętać, że posiadające największą marynarkę wojenną świata USA posiada też znaczną ilość okrętów w ramach rezerwy (United States Navy reserve fleets), które tak jak statki NDRF zwykle są cumowane lub zakotwiczone na amerykańskim wybrzeżu, gdzie kojarzą się z starzejącymi się, niszczejącymi jednostkami, których ostatecznym losem jest zwykle złomowanie.

MV Cape Ducato (T-AKR-5051) z racji na swoją obecność w Europie i eksploatacje szczęśliwie uniknął, mimo swojego wieku, takiego losu. Został zbudowany w 1972 roku jako MV Barranduna w nieistniejącym już, szwedzkim zakładzie Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB. Nabyła go Administracja Morska USA (United States Maritime Administration, MARAD) w 1985 roku i nadała mu obecną nazwę, przydzielając od razu do sił aktywnej rezerwy jako jeden z 31 rorowców,. Zwykle stacjonuje w bazie Floty Rezerwowej Obrony Narodowej, Joint Base Charleston, znajdującej się w Południowej Karolinie, niemniej jest zdolny działać w innych częściach globu. Ma 207 metrów długości i 34 617 ton wyporności. Załoga liczy do 27 marynarzy, w tym część to stała załoga jednostki w ramach administracji morskiej, a reszta jest dokooptowana w ramach potrzeb, w ramach wykonywania zadań dla zaplecza logistycznego sił zbrojnych USA. Statek osiąga prędkość 16 węzłów, a jego napęd stanowi średnio obrotowy silnik wysokoprężny. Powierzchnia magazynowa wynosi 11 660,82 m2, licząc z wykorzystywanymi w tym celu czterema pokładami.

Obecność tego typu statku, choć wydałoby się zwykłego transportowca, służy przypomnieniu o tym, jak różnorodne i rozbudowane są siły i służby morskie USA. Do Portu Gdynia regularnie wchodzą okręty należące do marynarki wojennej (US Navy) oznaczone jako United States Ship (USS) a także znajdujące się w posiadaniu sił morskich United States Naval Ship (USNS). Stąd przybycie statku wchodzącego w skład aktywnej rezerwy morskiej wskazuje też na zaangażowanie sił zbrojnych największego członka NATO na Morzu Bałtyckim, podczas prowadzonych działań.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.