• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Most w Nowakowie po próbach obciążeniowych. To kolejna inwestycja w związku z Mierzeją Wiślaną

09.05.2023 10:04 Źródło: Urząd Morski w Gdyni
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Most w Nowakowie po próbach obciążeniowych. To kolejna inwestycja w związku z Mierzeją Wiślaną

Partnerzy portalu

Urząd Morski w Gdyni

Budowany w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską most obrotowy w Nowakowie pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe. Odbyły się one w kwietniu, kiedy to również przeprowadzono z powodzeniem testowy obrót całej konstrukcji.

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy, liczący 103 metry długości z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. Obecnie Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe, pozostała również regulacja mechanizmu obrotowego.

- Ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg z pewnością usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego i dokończenie prac, związanych z odbudową brzegu w tym rejonie – zaznaczyła naczelnik wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni Dorota Słabek.

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg jest wykonywana obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Z kolei brzegi są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 metra (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 metra, wraz ze slipem do wodowania jednostek.

- Po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem oraz zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest tu również budowa 1,5 km drogi powiatowej, łączącej się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa jest połączona obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu. Oznacza to, że będzie odwodzony, a nie zwodzony. Znacznie ułatwi tym komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, a mała przeprawa dla jednostek o „air draft” poniżej 5 metrów będzie odbywać się na bieżąco – stwierdził dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski, Inwestor „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską”.

- Kończymy zagospodarowanie terenu wokół obiektu. Zaawansowanie prac przy obudowie brzegów wynosi 80%. W tej chwili mamy wykonane obudowy na samym początku inwestycji, jak i na samym końcu, natomiast jeszcze 20% pośrodku zostało do dokończenia. Pozostały nam również do zrealizowania roboty czerpalne na odcinku 3,8 km od początku Zalewu w górę rzeki Elbląg. W tej chwili prace te nie są realizowane z uwagi na zapisy decyzji środowiskowej, ponieważ musimy chronić ryby, które odbywają tarło. Prace te zostaną wznowione we wrześniu. Główne wyzwanie jest już za nami. Było nim zmobilizowanie kadry do wykonania 15 km obudowy brzegów. Poprzednie zadania realizowaliśmy na odcinkach rzędu 1,5 km przez 2 lata, a tutaj przez 2,5 roku mamy do zrealizowania 15 km obudowy brzegu, więc jest to ogromna ilość i bardzo duże wyzwanie dla wielu firm podwykonawczych. Mieliśmy również odcinki, które były realizowane pośrodku istniejącego koryta rzeki Elbląg. W obecnej chwili pracuje na budowie 350 osób. W okresie szczytowym pracowało 30 jednostek pływających – powiedział dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA Grzegorz Małasiewicz.

Prace w ramach II etapu rozpoczęły się w kwietniu 2021 roku. Pierwsza część budowy liczącej 23 km drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, została zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej. Tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach planowanego trzeciego etapu praktycznie zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8,2 km oraz wystawianie nowego oznakowania nawigacyjnego.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.