Projekt rządowej uchwały, jaki opublikowany został pod koniec marca, zakłada zwiększenie środków na wieloletni program budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, zwany powszechnie Przekopem Mierzei.
Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt przewiduje zwiększenie środków na budowę drogi z o 7,2%, z 1 mld 984 mln zł do ponad 2 mld 127 mln zł. Zwiększenie budżetu ma być spowodowane wzrostem cen materiałów i robót budowlanych. Na to z kolei wpływ ma inflacja. Projekt uchwały zakłada także wydłużenie terminu realizacji całego programu do 2024 roku.
– Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym. Należy zauważyć, że na wzrost stawek robót czerpalnych w największym stopniu wpływa wzrost kosztu paliwa do pogłębiarek. Ceny paliw na rynku polskim i światowym wskutek konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy wzrosły o kilkadziesiąt procent (wedle danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego ceny oleju napędowego od roku 2020 do końca października 2022 r. wrosły o 53%). Kolejnym istotnym elementem cenotwórczym są płace personelu wykonawcy, które ulegają ciągłemu zwiększeniu wobec podążania za wzrostem wynagrodzeń spowodowanym inflacją – napisał w uzasadnieniu projektu uchwały wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Nowelizacja uchwały zgodnie z wykazem prac legislacyjnych i programowych rządu miała wejść w życie w I kwartale roku, co jednak nie nastąpiło.
Inwestycja, która powszechnie nazywana jest Przekopem Mierzei, nie ogranicza się do wykonania i uruchomienia samej śluzy przez Mierzeję, co stało się w zeszłym roku. W jej skład wchodzą także przygotowanie drogi wodnej do portu w Elblągu przez rzekę Elbląg, a także szereg prac hydrotechnicznych i infrastrukturalnych, jak budowa mostów, sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych