Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na nasze pytanie o zwołanie posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Stoczniowego, na którym poruszony ma być temat problemów stoczni, wywołanych wysokimi kosztami energii.
W poniedziałek na portalu GospodarkaMorska.pl ukazał się artykuł pt. „Koszty energii zjadają stocznie. Branża czeka na reakcję rządu”. Opisaliśmy w nim list otwarty wystosowany w imieniu stoczni do współprzewodniczącego Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Stoczniowego z prośbą o zaadresowanie problemów wysokich kosztów energii, z jakimi borykają się zakłady. Według naszych informacji niektóre ze stoczni muszą stawić czoła nawet 800-procentowym podwyżkom kosztów energii. Stocznie boją się, że może się to skończyć załamaniem branży, zastosopowaniem projektów i zwolnieniami.
List podpisany przez prezesa Polskiego Forum Technologii Morskich Jerzego Czuczmana nie doczekał się odpowiedzi, ale z naszych informacji wynika, że wniosek o powołanie zebrania Zespołu został złożony. 24 listopada złożyliśmy także oficjalne zapytanie w Ministerstwie Infrastruktury dotyczące tego, czy data spotkania została wyznaczona. Najpierw, w nieoficjalnej rozmowie, minister Marek Gróbarczyk, współprzewodniczący zespołu ze strony rządowej, a więc osoba odpowiedzialna za formalne zwołanie gremium, powiedział nam, że termin nie został jeszcze wyznaczony ze względu na brak czasu. Dziś, 8 grudnia, rzecznik prasowy resortu Szymon Huptyś potwierdził, że dokładny termin nie jest znany i zostanie ustalony przez współprzewodniczących Zespołu.
„Poruszany przez Pana problem był przedmiotem korespondencji współprzewodniczącego Zespołu Trójstronnego ze strony rządowej – wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka z prowadzącymi sprawy cen energii ministerstwami (MKiŚ, MAP, MPiT). W związku z tym podczas planowanego posiedzenia Zespołu przedstawiciele odpowiednich resortów zostaną poproszeni o zreferowanie możliwości oddziaływania na ceny nośników energii, w tym dla przemysłu stoczniowego.” – napisał rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Szymon Huptyś dodał także, że „strona rządowa podejmuje inicjatywy mające na celu zmniejszenie cen nośników energii zgodnie z możliwościami, jakie daje prawo krajowe i unijne. Ponadto wszystkie strony dialogu społecznego są informowane m.in. o określeniu w Komunikacie Komisji Europejskiej z 28 października 2022 r. listy sektorów szczególnie odczuwających skutki kryzysu. Lista zawiera obszary związane z produkcją komponentów bazowych, w tym wykorzystywanych przez przemysł stoczniowy, co może pomóc w zapewnieniu niższych cen na określone komponenty.”
W poniedziałek problem na naszą prośbę zaadresował także premier Mateusz Morawiecki, który ujawnił, że rozmawiał na ten temat z szefami spółek energetycznych.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów