• <
nauta_2024

"Miecznik" po indonezyjsku. Kolejne państwo realizuje budowę fregaty opartej na projekcie Arrowhead 140

05.09.2023 09:10 Źródło: Babcock, PT Pal
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki "Miecznik" po indonezyjsku. Kolejne państwo realizuje budowę fregaty opartej na projekcie Arrowhead 140

Partnerzy portalu

Babcock International

Na terenie indonezyjskiej stoczni w Surabaya odbyła się ceremonia położenia stępki pod nowoczesną fregatę, która tak jak polskie okręty programu "Miecznik" i brytyjskie typu 31 są oparte na projekcie Arrowhead 140 od brytyjskiej firmy Babcock International. Podobnie jak to ma miejsce w Polsce, jednostka powstaje na drodze umowy licencyjnej, wykorzystując zdolności lokalnej branży okrętowej i zbrojeniowej.

Ceremonia odbyła się 25 sierpnia w obiekcie należącym do PT PAL, indonezyjskiego, państwowego przedsiębiorstwa z branży morskiej odpowiedzialnego za budowę i konserwację statków oraz okrętów. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele firmy, indonezyjskich władz, członkowie wyższej kadry dowódczej sił morskich, a także delegacja Babcock. Firma z Wielkiej Brytanii współpracuje z lokalnym wykonawcą budowy, dzieląc się wiedzą inżynierską i doświadczeniem w budowie okrętów. W sumie dla Marynarki Wojennej Indonezji (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut) mają powstać dwie fregaty. Cięcie blach pod budowę pierwszej z nich odbyło się w grudniu 2022 roku. Kontrakt na wykorzystanie projektu fregaty Arrowhead 140 na drodze umowy licencyjnej przez PT PAL Indonesia zawarto w 2021 roku.

Uroczystość wiązała się z umieszczeniem i zaplombowaniem pamiątkowego medalu na dnie kadłuba przyszłego okrętu, a także podpisaniem aktu dokumentującego ten etap budowy fregaty. Certyfikatorem jest Lloyd's Register (LR), który potwierdził gotowość Indonezji do prowadzenia produkcji według projektu zaproponowanego przez PAL Indonesia. Ma to być również dowód, że okręt jest budowany zgodnie z międzynarodowymi przepisami morskimi wdrożonymi przez Indonezję, a także że krajowy przemysł stoczniowy posiada zdolność do budowy tak nowoczesnych konstrukcji. Dokonano także symbolicznego spawania połączeń blokowych kadłuba. Następnie nastąpiło podpisanie protokołu pomiędzy dyrektorem operacyjnym PT PAL Indonezja, Iqbalem Fikrim, a gen. bryg. Heru Sudarminto z Agencji Obiektów Obronnych (Sesbaranahan) z indonezyjskiego Ministerstwa Obrony.

Fot. PT Pal Indonesia


Gratulujemy firmie PT PAL tego ważnego kamienia milowego, jakim było położenie stępki dla pierwszej z nowych fregat. To także ekscytujący czas dla firmy Babcock i naszego programu eksportu Arrowhead 140, ponieważ z dumą obserwujemy urzeczywistnienie naszego projektu. Nasi klienci i wspólna misja inspirują nas każdego dnia do dążenia do doskonałości. Nie możemy się doczekać rozwoju tego programu w Indonezji   powiedział dyrektor generalny Babcock David Lockwood.

Powierzenie PAL jako przedstawicielowi krajowego przemysłowi obronnego budowy dwóch fregat jest zobowiązaniem rządu za pośrednictwem indonezyjskiego Ministerstwa Obrony do rozwoju, zwiększenia zdolności i możliwości indonezyjskiej branży zbrojeniowej. Jest to nie tylko konkretny krok w kierunku osiągnięcia większego mistrzostwa w technologii obronnej, ale także niezależności przemysłu obronnego, tak aby zminimalizować zależność od importowanego z zagranicy sprzętu i uzbrojenia. Sukces w budowie pierwszej "czerwono-białej" fregaty stanie się później sukcesem narodu indonezyjskiego w zakresie pozyskiwania technologii obronnej, zwłaszcza na okrętach wojennych. Mamy nadzieję, że w przyszłości może odegrać rolę w zapewnianiu stabilności bezpieczeństwa narodowego. Indonezja jest gotowa, aby mieć równe prawa z innymi państwami rozwiniętymi – powiedział dyrektor operacyjny PT PAL Indonesia Iqbal Fikri.

Jak na razie nieznana jest nazwa jednostki. W trakcie tej, jak i poprzedniej ceremonii cięcia blach była określana jako "Czerwono-Biała Fregata" (Red-White Frigate). Wedle informacji opublikowanych przy okazji ceremonii cięcia blach było wiadomo, że podobnie jak okręty programu "Miecznik" ta jak i druga mają być wielozadaniowe, tj. przeznaczone do zwalczania zagrożeń w każdej domenie, wojny elektronicznej i działań wsparcia innych rodzajów sił zbrojnych. Długość fregaty ma wynosić 143,57 metra, natomiast wyporność 6450 ton. Załoga ma liczyć 165 oficerów i marynarzy. Okręt ma osiągać prędkość do 28 węzłów, a przy jej zmniejszeniu zasięg działań wyniesie 9072 mil morskich. Autonomiczność jednostki ma sięgać do 21 dni. Napęd fregaty ma stanowić konwencjonalny CODAD, gdzie część silników pracuje podczas prędkości mniejszej (ekonomicznej), a część jest dodatkowo uruchamiana podczas prędkości większej lub podczas większego obciążenia jednostki. W wyposażeniu fregaty znajdzie się także śmigłowiec i przeznaczony dla niego hangar, łódź RHIB, radar kierowania ogniem oraz wielofunkcyjny. Uzbrojenie będą stanowić m.in. dwie armaty morskie 76 mm, system artyleryjski obrony bezpośredniej 35 mm, wyrzutnie torped, wabików, a także rakiet dalekiego zasięgu.

Położenie stępki pod indonezyjską fregatę zbiega się z trwającą budową pierwszej jednostki typu 31 dla Royal Navy oraz przyszłego ORP Wicher dla polskiej Marynarki Wojennej. Z racji na to, że wszystkie te okręty są oparte na projekcie Arrowhead 140 będą one choćby na pierwszy rzut oka dość podobne, pomimo pewnych różnic w zakresie konfiguracji i wyboru wyposażenia i uzbrojenia. Dodatkowo wszelkie etapy budowy jak i późniejsze próby morskie będą śledzone zarówno przez strony budujące okręty, jak i specjalistów z branży morskiej.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.