• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MAG i Balta zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk. Umowa dzierżawy podpisana

jm

08.10.2023 22:10
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski MAG i Balta zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk. Umowa dzierżawy podpisana

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił w marcu, że konsorcjum znanych w branży firm Morska Agencja Gdynia i Balta wygrało przetarg na najem blisko 5-hektarowej działki na terenie portu. Dziś zainteresowane strony podpisały umowę dzierżawy. Na działce stanie specjalistyczny magazyn.

Do oficjalnego sygnowania umowy dzierżawy między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk a firmami wchodzącymi w skład zwycięskiego konsorcjum, czyli Morską Agencją Gdynia i Baltą S.A. doszło w piątek 6 października w Kapitanacie Portu Północnego. Z jego okna w oddali widać przedmiot umowy – podłużną działkę o powierzchni 47 360 m2 przy ul. Mjr. H. Sucharskiego.

– Udało się sfinalizować umowę dzierżawy na okres 30 lat pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk a konsorcjum firm Balta S.A. i Morska Agencja Gdynia. Przedmiotem dzierżawy jest teren przy ul. Sucharskiego, na którym ma powstać magazyn wysokiego składowania i pełna infrastruktura drogowa z bocznicą kolejową o długości 800 metrów – poinformował Kamil Tarczewski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury. – Widzimy bardzo duży potencjał w tej inwestycji przede wszystkim z uwagi na to, że ma powstać nowoczesna i sprawna infrastruktura. Całe know how posiadane przez obie spółki składające się na to konsorcjum gwarantuje wzrost przeładunków w porcie w Gdańsku, a na tym nam najbardziej zależy – dodał.

MAG i Balta planują na dzierżawionym terenie wybudować nowoczesny magazyn, place składowe i bocznicę kolejową na potrzeby głównie ładunków masowych.

– Umowa dotyczy terenów tuż za Portem Północnym, w okolicach Baltic Hub, w bezpośredniej bliskości Portu Gdańskiego Eksploatacji. Mamy teren strategiczny, który można bardzo wielopłaszczyznowo wykorzystać. Wraz z firmą Balta, naszym konsorcjantem, chcemy to wykorzystać pod kątem przeładunku ładunków sypkich. Chcemy zainwestować w budowę specjalistycznego magazynu o powierzchni około 10 tys. m2. Będzie to troszeczkę inny magazyn niż znajdujące się w okolicy, chcemy go bardziej wyspecjalizować, żeby spełniał oczekiwania naszych klientów. Chcemy zbudować bocznicę kolejową. Będzie to w rezultacie beznabrzeżowy terminal intermodalny – mówił Michał Śmigielski, prezes zarządu MAG.


Nasza firma zajmuje się działalnością handlową. Inwestycja w infrastrukturę portową daje nam możliwość dywersyfikacji działań na nowym polu gospodarczym. Jest to dla nas dziedzina, w której chcemy się rozwijać. Mam nadzieję, że z tak dobrym partnerem, będzie to inwestycja z sukcesem – komentował Dariusz Krawczyk, wiceprezes Balta S.A. – Nasze konsorcjum powstało w sposób naturalny, organiczny. Współpracujemy z MAG, więc była łatwość w podejmowaniu decyzji, pewne szlaki we współpracy były już przetarte.


mat. przetargowe ZMPG


Planowane przez MAG i Baltę działania na wydzierżawionej działce wpisują się w inwestycje realizowane przez sam zarząd portu.

– Jesteśmy na ukończeniu inwestycji drogowo-kolejowej w porcie wewnętrznym, dwa lata temu zakończyliśmy przebudowę układu drogowo-kolejowego w porcie zewnętrznym. Dołożenie kolejnej bocznicy sprawia, że te inwestycje przez nas zrealizowane wcześniej będą w pełni wykorzystywane, a też wszyscy zmierzamy do tego, żeby jak najwięcej towarów wyjeżdżało i przyjeżdżało do portu drogą kolejową, jest to ułatwienie przede wszystkim dla mieszkańców, ale mamy na względzie również kwestie środowiskowe – mówił Kamil Tarczewski.

Z kolei dla Morskiej Agencji Gdynia podpisana umowa stanowi rozwinięcie jednego z rodzajów działalności w Gdańsku.

– Mamy bardzo długą historię w Gdańsku, mamy biuro na ulicy Oliwskiej, które obecnie remontujemy. Oprócz tej inwestycji przy ulicy Sucharskiego podpisaliśmy umowę z firmą CTP na magazyny o powierzchni 20 tys m2, więc rozwijamy tutaj naszą działalność magazynową. Ale nie zapominamy o Gdyni, tam też się rozwijamy, mamy magazyny i place składowe – mówił Michał Śmigielski.

Konsorcjum planuje sfinalizować planowane na dzierżawionym terenie prace w ciągu 3-4 lat.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.