W pierwszym tygodniu grudnia br. statek PSV SYLUR z Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic zakończył z sukcesem prace wiertnicze na obszarze projektowanej farmy wiatrowej Baltic II, położonej na zachód od Ławicy Słupskiej. Rozpoznanie geologiczne podłoża Bałtyku zostało zlecone przez niemiecką firmę RWE, specjalizującą się w odnawialnych źródłach energii.
Prace wykonane statek SYLUR poprzedziło sporządzenie projektu robót geologicznych wraz z jego zatwierdzeniem przez ministra środowiska. W ramach tego projektu wykonano 10 sondowań CPTU, które pomogły określić parametry geotechniczne gruntu in situ oraz 15 otworów geologiczno-inżynierskich. Łącznie wywiercono ponad 475 m.b. otworów pobierając 415 próbek do badań fizyko-mechanicznych. Dodatkowo w każdym otworze wykonano pomiary geofizyczne przy użyciu sondy „PS Logger”. Uzyskane dane pozwolą na określenie warunków geologiczno-inżynierskich badanego obszaru, co będzie miało wpływ na typ posadowienia fundamentów pod przyszłe wiatraki. Ostatnim etapem prac będzie sporządzenie odpowiedniej dokumentacji.
Przypomnijmy, że po modernizacji w 2017 roku SYLUR może pełnić rolę
jednostki serwisowej, ratowniczej, badawczej lub specjalistycznej – nie
tylko przy pracach związanych z obsługą platform na Bałtyku, ale również
przy instalacjach hydrotechnicznych takich, jak rurociągi czy farmy
wiatrowe. Podstawowe funkcje SYLURA zostały wzbogacone m.in. o możliwość
prac geotechnicznych, układania rurociągów podwodnych z użyciem
mobilnego systemu rolkowego (MSR-1). Wbudowany w trakcie stoczniowej
modernizacji „moonpool” pozwala na prowadzenie wierceń w dnie morskim.
Zbudowany, demontowalny pokład górny przystosowany został do montażu
urządzeń wspomagających prace badawcze oraz do montażu systemu RANA AF-2
do obsługi głębokich nurkowań saturowanych. Poprzez „moonpool” można
obsługiwać zdalnie sterowany roboczy pojazd podwodny (WROV) oraz różne
rodzaje systemów nurkowych.
LOTOS Petrobaltic od 30 lat operuje
na Morzu Bałtyckim. W tym okresie firma zdobyła ogromne doświadczenie a
także dysponuje odpowiednim zapleczem i środkami technicznymi oraz
doświadczoną kadrą mogącą zapewnić pełną, bezpieczną i odpowiadającą
międzynarodowym standardom obsługę morskich platform poczynając od
wykonania badań pod posadowienie platform i innych budowli
hydrograficznych, poprzez obsługę logistyczną wierceń aż po budowę
infrastruktury podwodnej i jej konserwację.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów