Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego obchodzi 25-lecie działalności. POPiHN reprezentuje największe przedsiębiorstwa sektora paliwowego. Od 2003 roku jej członkiem jest również Grupa LOTOS, której rafineria świętuje właśnie 45. rocznicę rozpoczęcia przerobu ropy naftowej.
POPiHN rozpoczęła działalność 8 grudnia 1995 roku. Przez 25 lat organizacja przyczyniła się do wejścia w życie szeregu zmian, sprzyjających branży paliwowej i odbiorcom produktów naftowych. Można tu wyliczyć m.in. likwidację pozwoleń importowych na sprowadzanie paliw płynnych czy utrzymanie stacji paliw jako obiektów funkcjonujących 24 godziny na dobę. Wprowadzono wymagania w zakresie ochrony środowiska na stacjach paliw, a jednym z głównych celów POPiHN była walka z szarą strefą na rynku paliw. Zainicjowano w tym obszarze zmiany prawne, które przyczyniły się do znacznego spadku nielegalnego obrotu paliwami oraz wzrostu dochodów zarówno legalnie działających przedsiębiorców, jak i budżetu z tytułu podatków od paliw.
Obecnie POPiHN podejmuje wyzwania związane z transformacją energetyczną. Grupa LOTOS, która została przyjęta w poczet jej członków 26 listopada 2003 roku, także angażuje się w ten trend – poprawia efektywność i inwestuje w ochronę środowiska. Na przestrzeni 25 lat wzrosło też znaczenie technologii i innowacji. Przed członkami POPiHN stoją kolejne wyzwania związane z transformacją obecnego przemysłu paliwowego na niskoemisyjny, zgodny z nowymi wymogami „Zielonego Ładu”. Dziś najważniejszymi paliwami alternatywnymi są LPG i gaz ziemny. Docelowo paliwem przyszłości będzie „zielony” wodór, najbardziej niskoemisyjny ze sposobów napędzania pojazdów. LOTOS realizuje szereg projektów w tym zakresie.
8 grudnia to również ważna rocznica dla Grupy LOTOS. Tego dnia w 1975 r. rafineria w Gdańsku rozpoczęła przerób ropy naftowej. Była pierwszym zakładem przemysłowym w PRL-u zbudowanym na zachodnich technologiach i licencjach, niezależnym od sowieckiej ropy i technologii. Była wtedy najnowocześniejszą rafinerią w Europie, z największym Blokiem Olejowym. Decyzja o jej budowie wymagała zgody Związku Radzieckiego, któremu brakowało ropy dla krajów satelickich, a ponadto chciał podpatrzeć w Gdańsku najnowsze „kapitalistyczne” technologie. Od tego czasu czterokrotnie zwiększyła produkcję i z regionalnej rafinerii stała się europejskim koncernem paliwowym. Dzisiaj należy do światowej czołówki pod względem zaawansowania technologicznego i kompleksowości przerobu ropy naftowej.
Wszystko to zasługa kolejnych programów inwestycyjnych. Po zakończonym w 2000 r. Programie Rozwoju Technicznego rafineria zwiększyła przerób do 4,5 mln ton rocznie. Dalsze, niewielkie inwestycje przyniosły wzrost przerobu do 6 mln ton w 2005 r. Realizowany w latach 2007-2011 Program 10+ sprawił, że zakład mógł przerabiać już 10,5 mln ton rocznie. Nastąpił też wzrost opłacalności produkcji i jakości produktów. Ukoronowaniem jest zakończony niedawno Projekt EFRA (2015-2020), który zwiększył potencjał przerobu ropy o kolejne setki tys. ton, a produkcję wysokomarżowych paliw o blisko milion ton rocznie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów