• <
nauta_2024

Jednostki do obsługi portów - propozycje od StoGda Ship Design & Engineering

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Jednostki do obsługi portów - propozycje od StoGda Ship Design & Engineering
Projekt do obsługi oznakowania nawigacyjnego, źródło: Stogda Ship Design & Engineering

Wraz z dynamicznym rozwojem polskich portów pojawia się konieczność unowocześnienia floty portowej, pozwalającej zachować bezpieczeństwo żeglugi poprzez odpowiednie utrzymanie torów wodnych oraz oznakowania nawigacyjnego. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, polskie biuro projektowe Stogda Ship Design & Engineering opracowuje projekty koncepcyjne statków, mogących wspierać obsługę portów w ich codziennej pracy.

Jedną z propozycji projektów statków tego typu jest projekt koncepcyjny nowoczesnego stawiacza pław zaprojektowanego do obsługi oznakowania nawigacyjnego. Statek proponowany przez firmę StoGda to jednokadłubowa, stalowa jednostka o długości około 28 metrów i szerokości 8 metrów. Wymiary te zapewniają dużą powierzchnię pokładu roboczego, umożliwiającą transport dwóch pław o wadze do 4,5 t wraz z ich osprzętem kotwicznym. Kształt oraz konstrukcja statku zostały zaprojektowane z myślą o pracy w trudnych warunkach zimowych (klasa lodowa statku L1). Do obsługi, wodowania i podejmowania z wody oznakowania nawigacyjnego przewidziano dźwig umieszczony na owrężu, zapewniający duże możliwości podnoszenia, oraz centralnie przed nim – kabestan. Dodatkowe wyposażenie stanowi armatka wodna do czyszczenia oznakowania. Napęd główny statku stanowi jeden silnik wraz z wałem zakończonym śrubą nastawną. Przewidziana, 4-dniowa autonomiczność jednostki jest zapewniona przy stałej 6-osobowej załodze oraz dodatkowych 8 pasażerach przebywających na obiekcie okazjonalnie. Część bytową zaprojektowano z myślą o komfortowej pracy załogi, wydzielając dwie widne kabiny pojedyncze oraz dwie kabiny dwuosobowe. Pod pokładem głównym umieszczono przestronną mesę. Statek stanowi niewątpliwie interesującą propozycję i nowoczesną alternatywę dla, często mocno już wysłużonej, floty jednostek portowych.


Intensywna eksploatacja portów może prowadzić do niekorzystnego zjawiska zanieczyszczenia kanałów portowych. Wychodząc naprzeciw konieczności oczyszczania akwatorium portowego, inżynierowie z biura projektowego StoGda opracowali projekt koncepcyjny małej jednostki służącej do oczyszczania wód portowych z większych zanieczyszczeń. Barka o długości około 15 metrów, z własnym napędem, służąca do automatycznego wyławiania śmieci z akwatorium portowego, wyposażona jest na jednym końcu w taśmociąg, na drugim w chwytak do zbierania większych zanieczyszczeń. Taśmociąg wysuwany jest poza obrys statku zwiększając jego zasięg zbierania śmieci. Na końcu taśmociągu zainstalowane są ramiona do nagarniania śmieci. Te zbierane są automatycznie do kontenerów typu mulda umieszczonych symetrycznie względem owręża, poniżej pokładu roboczego. Przewidywalna pojemność kontenerów, które mogą być przewożone na jednostce to 4 x 12 m3. Dzięki zainstalowanemu na pokładzie roboczym dźwigowi, transport kontenerów na nabrzeże nie wymaga użycia dźwigów portowych. Jednostka wyposażona jest w nowoczesny, hybrydowy napęd oraz 4 pędniki podwieszane zapewniające doskonałą manewrowość w każdych warunkach. Głównym źródłem energii dla napędu jednostki są baterie ładowane podczas postoju przy nabrzeżu. Natomiast dla operacji z użyciem urządzeń sprzątających obiekt wyposażono w agregat pomocniczy na paliwo niskoemisyjne. Sterowanie obiektem znajduje się w centralnej jego części zapewniając dobrą widoczność w obu kierunkach. Dzięki wykorzystaniu maksymalnej automatyzacji, urządzenie obsługiwane jest przez jedną osobę.

StoGda w swojej ofercie posiada także inne jednostki mogące wspomagać porty w wykonywaniu ich zadań, takie jak specjalistyczna jednostka do bunkrowania statków stojących na redzie czy nowoczesne holowniki.



etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.