Wraz z dynamicznym rozwojem polskich portów pojawia się konieczność unowocześnienia floty portowej, pozwalającej zachować bezpieczeństwo żeglugi poprzez odpowiednie utrzymanie torów wodnych oraz oznakowania nawigacyjnego. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, polskie biuro projektowe Stogda Ship Design & Engineering opracowuje projekty koncepcyjne statków, mogących wspierać obsługę portów w ich codziennej pracy.
Jedną z propozycji projektów statków tego typu jest projekt koncepcyjny nowoczesnego stawiacza pław zaprojektowanego do obsługi oznakowania nawigacyjnego. Statek proponowany przez firmę StoGda to jednokadłubowa, stalowa jednostka o długości około 28 metrów i szerokości 8 metrów. Wymiary te zapewniają dużą powierzchnię pokładu roboczego, umożliwiającą transport dwóch pław o wadze do 4,5 t wraz z ich osprzętem kotwicznym. Kształt oraz konstrukcja statku zostały zaprojektowane z myślą o pracy w trudnych warunkach zimowych (klasa lodowa statku L1). Do obsługi, wodowania i podejmowania z wody oznakowania nawigacyjnego przewidziano dźwig umieszczony na owrężu, zapewniający duże możliwości podnoszenia, oraz centralnie przed nim – kabestan. Dodatkowe wyposażenie stanowi armatka wodna do czyszczenia oznakowania. Napęd główny statku stanowi jeden silnik wraz z wałem zakończonym śrubą nastawną. Przewidziana, 4-dniowa autonomiczność jednostki jest zapewniona przy stałej 6-osobowej załodze oraz dodatkowych 8 pasażerach przebywających na obiekcie okazjonalnie. Część bytową zaprojektowano z myślą o komfortowej pracy załogi, wydzielając dwie widne kabiny pojedyncze oraz dwie kabiny dwuosobowe. Pod pokładem głównym umieszczono przestronną mesę. Statek stanowi niewątpliwie interesującą propozycję i nowoczesną alternatywę dla, często mocno już wysłużonej, floty jednostek portowych.
Intensywna eksploatacja portów może prowadzić do niekorzystnego
zjawiska zanieczyszczenia kanałów portowych. Wychodząc naprzeciw
konieczności oczyszczania akwatorium portowego, inżynierowie z biura
projektowego StoGda opracowali projekt koncepcyjny małej jednostki
służącej do oczyszczania wód portowych z większych zanieczyszczeń. Barka
o długości około 15 metrów, z własnym napędem, służąca do
automatycznego wyławiania śmieci z akwatorium portowego, wyposażona jest
na jednym końcu w taśmociąg, na drugim w chwytak do zbierania większych
zanieczyszczeń. Taśmociąg wysuwany jest poza obrys statku zwiększając
jego zasięg zbierania śmieci. Na końcu taśmociągu zainstalowane są
ramiona do nagarniania śmieci. Te zbierane są automatycznie do
kontenerów typu mulda umieszczonych symetrycznie względem owręża,
poniżej pokładu roboczego. Przewidywalna pojemność kontenerów, które
mogą być przewożone na jednostce to 4 x 12 m3. Dzięki zainstalowanemu na
pokładzie roboczym dźwigowi, transport kontenerów na nabrzeże nie
wymaga użycia dźwigów portowych. Jednostka wyposażona jest w nowoczesny,
hybrydowy napęd oraz 4 pędniki podwieszane zapewniające doskonałą
manewrowość w każdych warunkach. Głównym źródłem energii dla napędu
jednostki są baterie ładowane podczas postoju przy nabrzeżu. Natomiast
dla operacji z użyciem urządzeń sprzątających obiekt wyposażono w
agregat pomocniczy na paliwo niskoemisyjne. Sterowanie obiektem znajduje
się w centralnej jego części zapewniając dobrą widoczność w obu
kierunkach. Dzięki wykorzystaniu maksymalnej automatyzacji, urządzenie
obsługiwane jest przez jedną osobę.
StoGda w swojej ofercie posiada także inne jednostki mogące wspomagać porty w wykonywaniu ich zadań, takie jak specjalistyczna jednostka do bunkrowania statków stojących na redzie czy nowoczesne holowniki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów