Izrael otworzył nowy port żeglugowy u wybrzeża Morza Śródziemnego, który przyniesie bardzo potrzebną konkurencję sektorowi nękanemu opóźnieniami i wzmocni pozycję kraju jako regionalnego centrum handlowego.
Wybudowany za kwotę 1,7 miliarda dolarów Bay Port w Hajfie będzie obsługiwany przez Shanghai International Port Group (SIPG) i umożliwi zacumowanie w Izraelu większych klas statków towarowych, przewożących 18 000 kontenerów lub więcej.
Kraj sprzedaje swoje porty państwowe i buduje nowe prywatne doki, starając się obniżyć koszty i skrócić przeciętny czas oczekiwania na rozładunek statków. Około 99 procent wszystkich towarów przemieszcza się do i z Izraela drogą morską i konieczna jest modernizacja, aby utrzymać wzrost gospodarczy.
Ocieplające więzi z sąsiednimi krajami arabskimi stwarzają również nowe możliwości handlowe tego kraju, a Hajfa jest dobrze przygotowana, by stać się regionalnym centrum.
- Jestem pewien, że możemy wykorzystać tę szansę nie tylko dla lokalnego dobrobytu, ale także dla realizacji możliwości i wniesienia rzeczywistego wkładu w naszych sąsiadów na Bliskim Wschodzie - powiedział minister transportu Merav Michael w oświadczeniu po otwarciu portu.
Pod koniec roku w Aszdod ma zostać otwarty kolejny nowy port na wybrzeżu Morza Śródziemnego, który będzie obsługiwany przez szwajcarską spółkę Terminal Investment Limited.
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
Norwegia – kurs na zieloną żeglugę. Polska już trochę uczestniczy w programie
Ponad milion migrantów dotarło przez morze do Włoch w ciągu dekady
Rozliczenia marynarzy: Chiny, od 2024 roku zmiana umowy podatkowej
Raportowanie ESG: diabeł tkwi w szczegółach - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosyjski ro-ro dryfował kilka dni zanim wezwał pomoc