Państwowa Agencja ds. Zamówień Zbrojeniowych Korei Południowej poinformowała, że w stoczni w Geoje odbyła się ceremonia położenia stępki pod drugi z trzech zamówionych okrętów podwodnych serii KSS-III Batch-II. To najnowsze jednostki przeznaczone dla Marynarki Wojennej Republiki Korei, która dąży do zwiększenia zdolności podwodnych celem przeciwstawienia się zagrożeniom ze strony północnego sąsiada. Budowa jest o tyle interesująca, że podobne okręty stanowią "towar eksportowy" firmy, oferowane także Polsce.
Z udziałem przedstawicieli firmy, władz krajowych oraz kadry sił morskich odbyła się ceremonia położenia stępki pod przyszły okręt, który otrzyma oznaczenie SS-088. Aktualnie trwa budowa pierwszego z podserii, przyszłego ROKS Lee Bong-chang (SS-087), pod który stępkę położono 30 marca ub. r., a przekazanie zamawiającemu ma odbyć się w 2026 lub 2027 roku.
Przypomnijmy, że w kwietniu tego roku do służby w Marynarce Wojennej Korei Południowej wcielono okręt podwodny ROKS Shin Chae-ho (SS-086) z serii określanej KSS-III Batch-I. Była to ostatnia z jednostek poprzedniej podserii, notabene zbudowanej przez współwykonawcę tamtego zlecenia, HD Hyundai Heavy Industries (HHI). W uroczystości brało udział wielu gości reprezentujących kraje zaprzyjaźnione i potencjalnie zainteresowane zakupem podobnych jednostek. Wśród nich nie zabrakło wtedy Polaków z racji na współpracę zbrojeniową z Koreą Południową oraz program "Orka".
KSS-III Batch II określany jako typ Dosan Ahn Changho, ma 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Został zaprojektowany z myślą o wielozadaniowości i działaniu zarówno w płytkich, przybrzeżnych wodach Morza Zachodniego, jak i w głębszych środowiskach oceanicznych Morza Wschodniego wokół Półwyspu Koreańskiego. Ma osiągać prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a jego zasięg działania to 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu ma wynosić 20 dni. Załoga liczy 33 oficerów i marynarzy. Napęd okrętu stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Wśród szczególnie budzących zainteresowanie rozwiązań jest w nich wyposażenie w technologię akumulatorów litowo-jonowych opracowane przez Samsung SDI i dostarczane przez Hanwha Defense. Porównując je z dotąd używanymi dotąd akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, nowe mają pozwolić na bardziej wydajne rejsy bez powracania do portu (trwające do trzech tygodni) zarówno pod kątem prędkości, jak i wytrzymałości. Choć to wciąż napęd konwencjonalny, w zakresie wydajności i zgodności z ideą dekarbonizacji ma się jawić jako innowacyjny, z myślą także o państwach, które nie chcą, lub nie mogą zdecydować się na okręty z napędem atomowym. Kolejną innowacją ma być nowoczesny napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP), który również dopiero jest wdrażany na okręty podwodne. KSS-III ma także kadłub skonstruowany pod kątem minimalizacji emisji hałasu, umożliwiając mu działanie pod wodą, pozostając niewykrytym.
Hanwha Ocean jest jednym z oferentów gotowych do wzięcia udziału w przetargu na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu "Orka", oferując dostarczenie pierwszej z jednostek do 2030-2031 roku oraz utworzenie centrum wsparcia obsługi technicznej, napraw i remontów (MRO), oferującego kluczowe wsparcie na miejscu i dzielenie się wiedzą przez cały cykl życia okrętów podwodnych, zapewniając wysoką dostępność i niezawodność jednostek działających pod biało-czerwoną bandera przez cały ich okres eksploatacji. Firma prezentowała swoją ofertę zarówno polskim władzom, jak i dziennikarzom w listopadzie ub. r. Zawarła też w grudniu umowę z brytyjskim Babcock w związku z rozwijaniem oferty dla zagranicznych zamawiających. Pod koniec maja była także obecna w Gdańsku w ramach Dnia Przemysłu, na który zaprosiła przedstawicieli krajowych przedsiębiorstw.
Na portalu Linkedin wiceadm. rez. Steve SK Jeong, wiceprezes Hanwha Ocean poinformował 9 lipca, że kilku polskich marynarzy mających doświadczenie ze służby na okrętach podwodnych odwiedziło stocznię w Geoje w związku z uczestnictwem w Międzynarodowym Programie Edukacji i Szkolenia Okrętów Podwodnych Marynarki Wojennej Republiki Korei. "Podwodnicy" z Dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów aktualnie biorą udział w kilku tego rodzaju kursach zagranicznych. Podczas wizyty zapoznali się nie tylko z infrastrukturą stoczniową, ale też stanem prac nad nowymi okrętami podwodnymi dla Korei Południowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów