• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gróbarczyk: otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną 17 września

gm

06.04.2022 10:00
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk: otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną 17 września

Partnerzy portalu

Gróbarczyk: otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną 17 września - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Podczas konferencji prasowej minister Marek Gróbarczyk zapowiedział, że oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września.

Podczas specjalnej konferencji minister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiedział, że kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty 17 września, wtedy też nową drogą przepłyną pierwsze jednostki. Dodał, że to inwestycja szczególna, która ma charakter przełomowy.

- W kontekście tragedii, która dzieje się na Ukrainie, agresji Rosji i tych działań, które były wymierzone w inwestycję, to data 17 września odwraca historię. Jednostki, które będą wpływały (przez kanał - PAP) otworzą nową drogę wodną. Drogę, która tyle lat była zamknięta i sterowana przez stronę rosyjską - podkreślił wiceminister infrastruktury podczas konferencji na budowie kanału.

Gróbarczyk dodał, że "jest to ostatni akwen, ostatnie miejsce w Polsce, które cały czas podlegało ingerencji i interwencji strony rosyjskiej". Wskazał, że otwarcie nowej drogi wodnej będzie bardzo ważnym momentem dla władz państwowych. - Wszyscy Polacy, którzy będą chcieli uczestniczyć w otwarciu nowej drogi przez Mierzeję Wiślaną, są zaproszeni - dodał.

Mówiąc o zaawansowaniu prac wskazał, że postęp budowy I etapu, czyli wykonaniu kanału żeglugowego, wynosi 90 proc.

- Ta droga była niezwykle trudna w realizacji, począwszy od forsowania całej idei czy też rozwiązań, które wybraliśmy. Pamiętamy, że miały to być Piaski, potem Skowronki, a ostatecznie jesteśmy tutaj w Nowym Świecie. Cały ten proces był niezwykle dla nas skomplikowany. Były protesty. Dziś wiemy, że niekoniecznie musiały wynikać ze względów ekologicznych. Mogły być stymulowane w ramach próby blokowania tej inwestycji - dodał wiceminister.

Przypomniał, że strona rządowa musiała się też tłumaczyć z planów inwestycyjnych w Komisji Europejskiej. Jak dodał, "determinacja przede wszystkim rządu, premiera i wszystkich zaangażowanych w inwestycję, w tym dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, przebiega w kierunku zbliżającego się końca realizacji".

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski ocenił, że nowa droga wodna to nowe perspektywy. Podkreślił, że ważnym momentem dla wykonawcy będzie zalanie śluzy. Ponadto, wykonawca będzie przygotowywał kolejne elementy do odbiorów. Przypomniał, że inwestycja składa się jeszcze z dwóch zadań, z których pierwsze dotyczyło obudowy rzeki Elbląg i budowy mostu w Nowakowie, oraz drugiego - pogłębienia drogi wodnej przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg.

Prezes NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska wyjaśniła, że roboty prowadzone są w dalszym ciągu na wschodnim falochronie i na sztucznej wyspie. Trwają testy śluzy i mostów. Mosty - południowy i północny oraz kapitanat Nowy Świat mają już pozwolenia na użytkowanie.

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

– Zaawansowanie prac jest na poziomie 90 proc., do końca budowy zostało około pół roku – mówiła w zeszłym tygodniu w rozmowie z GospodarkąMorską.pl Barbara Olczyk, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni do spraw inwestycyjnych.

Most północny i południowy otrzymały już pozwolenie na użytkowanie, natomiast w śluzie zakończono wszystkie prace żelbetowe, zamontowano bramę śluzy w kieszeni północnej, jak i południowej.

– Trwają testy bramy południowej, natomiast jeśli chodzi o kanał żeglugowy zakończono tam pogrążanie ścianek szczelnych, wykonano też oczepy żelbetowe. W tej chwili trwa wyposażanie w odbojnice, barierki, stojaki – wyliczała Olczyk.

W trakcie jest uzyskiwanie pozwolenia na użytkowanie budynku Kapitanatu. Dzięki temu swoje czynności wkrótce będzie mógł tu rozpocząć Urząd Morski w Gdyni. Mowa m.in. o szkoleniach personelu, który będzie odpowiedzialny za nadzorowanie poprawnego systemu śluzowania obiektów na przekopie.

Głębokość przekopu wynosi 5 metrów, oznacza to, że przewidziany jest dla jednostek o zanurzeniu od 4 do 4,5 metra. Natomiast głębokość śluzy to minus 6,5 metra, więc jest dostosowana do ewentualnego pogłębienia w przyszłości.

Źródło: PAP, jm, ak

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.