Grieg Edge, centrum innowacji założone przez Grieg Star Group oraz Wartsila Norway, zdobyli dofinansowanie na budowę pierwszego na świecie tankowca zasilanego amoniakiem, który będzie się zajmował przewozem tego surowca.
MS Green Ammonia otrzymał 46,3 mln norweskich koron dofinansowania z norweskiego funduszu Pilot-E. Tankowiec ma wejść do służby w 2024 roku.
To pierwszy duży projekt w historii Grieg Edge. Jest wynikiem współpracy nordyckiej grupy przemysłowej zainicjowanej przez Zero Emission Energy Distribution at Sea (ZEEds).
- Traktujemy dofinansowanie z programu Pilot-E jako znak jakości dla naszego projektu. Zarówno Wärtsilä, jak i my jesteśmy pewni, że ten projekt reprezentuje przyszłość sektora morskiego. Uzyskanie wsparcia ze strony Norweskiej Rady ds. Badań i Innowacji to znaczący krok w kierunku ukończenia projektu - powiedział prezes Grieg Edge, Nicolai Grieg.
- Tegoroczne dotacje pokazują, że norweski przemysł morski jest prawdziwym liderem w opracowywaniu bezemisyjnych rozwiązań o dużym potencjale eksportowym. To kolejny wspaniały przykład tego, jak wspieramy zielony przemysł i rozwój w Norwegii - powiedział minister handlu i przemysłu Iselin Nybø w komunikacie prasowym Pilot-E.
MS Green Ammonia ma transportować zielony amoniak z planowanej fabryki w Berlevagu do końcowych odbiorców wzdłuż norweskiego wybrzeża. Projekt, rozmiar i objętość jednostki będą w pełni zależne od rynku i użytkowników końcowych.
Według Wärtsilä armatorzy obsługujący statki zasilane LNG stanowią istotne źródło potencjalnych klientów. W zależności od typu silnika amoniak może być mieszany z LNG lub alternatywnie silnik można łatwo doposażyć tak, aby używał tylko amoniaku.
- Jesteśmy w trakcie przechodzenia na żeglugę niskoemisyjną, a długa tradycja współpracy międzybranżowej, którą mamy w Norwegii, ma kluczowe znaczenie dla pomyślnego wdrożenia nowego ekologicznego łańcucha wartości - powiedział Cato Esperø, dyrektor sprzedaży Wärtsilä w Norwegii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów