GAZ-SYSTEM zakończył przewiert HDD (Horizontal Directional Drilling) na trasie inwestycji Pogórska Wola – Tworzeń pomiędzy miejscowościami Kraśniów i Biskupice. Przekroczenie Wisły miało długość 1018 m, a zagłębienie maksymalne wyniosło 38 m poniżej dna rzeki.
Przekroczenie Wisły jest częścią budowy gazociągu wysokiego ciśnienia relacji Pogórska Wola – Tworzeń w ramach realizacji programu Korytarza Północ-Południe. Licząca 168 km trasa gazociągu przebiegać będzie przez obszar trzech województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego, przez 22 gminy. Na całej trasie gazociągu realizowane są 152 przekroczenia przeszkód terenowych z wykorzystaniem nowoczesnych technik bezwykopowych. Ich zaplanowanie i wykonanie przyczynia się do zmniejszenia stopnia oddziaływania na środowisko oraz uciążliwości inwestycji dla mieszkańców.
Prace przy przewiercie pod Wisłą prowadzone były w trudnym terenie zalewowym. Pierwszy etap prac obejmował wykonanie przewiertu dla rurociągu o średnicy 200 mm. Kolejnym etapem było wykonanie wiercenia i poszerzania otworu, po którym osiągnięto wymaganą średnicę 1000 mm umożliwiającą wciągnięcie odcinka nowego gazociągu. Rury były przeciągane pod dnem rzeki z miejscowości Biskupice (województwo małopolskie) do Kraśniowa (województwo świętokrzyskie).
- Korytarz Północ-Południe to jeden z najważniejszych programów inwestycyjnych GAZ-SYSTEM. Przedsięwzięcie obejmuje położenie ponad 800 kilometrów nowych gazociągów i budowę wielu nowych obiektów, jak np. węzły i tłocznia. Pierwszy raz w ramach tego programu pokonujemy Wisłę, stosując przy tym nowoczesne i sprawdzone technologie. Dzięki temu ograniczamy ingerencję w środowisko naturalne do minimum – powiedział Artur Zawartko, wiceprezes GAZ-SYSTEM.
Budowa Korytarza Północ-Południe umożliwi transport zwiększonych ilości błękitnego paliwa z Terminalu LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu i gazociągu Baltic Pipe w kierunku południowym i wschodnim. Dzięki temu przedsięwzięciu możliwe będą dostawy gazu ziemnego na potrzeby nowych odbiorców zarówno w Polsce, jak i w krajach sąsiednich.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wysokości ok. 617 mln zł. Komisja Europejska w październiku 2013 roku przyznała inwestycji status „Projektu wspólnego zainteresowania” (PCI - Project of Common Interest) i podtrzymała go w kolejnych listach publikowanych co dwa lata. Zakończenie całej inwestycji jest planowane na czwarty kwartał 2021 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów