Forum Gospodarki Morskiej Gdynia to jedno z wydarzeń branżowych o zdecydowanie najdłuższej tradycji – w tym roku odbędzie się już po raz 23. 11 października sektor spotka się w gościnnych progach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni, a gośćmi specjalnymi wydarzenia będą wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka oraz Christophe Tytgat, sekretarz generalny Sea Europe.
Przez 22 edycje Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, jakie dotychczas miały miejsce, nauczyliśmy się już, że tematów nigdy nie brakuje. Branża morska obfituje w szanse, ale i problemy, a jej charakterystyka sprawia, że nie można o niej dyskutować w kontekście lokalnym.
– Tematem przewodnim tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni
będzie przyszłość gospodarki morskiej Polski, w Unii Europejskiej i na
świecie. Nadchodząca prezydencja Polski w Unii Europejskiej jest dobrym
momentem, żeby podyskutować na ten temat. Chcielibyśmy wypracować
postulaty, które można zgłosić rządzącym – mówi lider Forum Gospodarki
Morskiej Gdynia Sławomir Kalicki.
Pośród gości specjalnych
FGM2024 znajdą się Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury
odpowiedzialny m.in. za gospodarkę morską, oraz Christophe Tytgat,
sekretarz generalny Sea Europe, stowarzyszenia europejskiego przemysłu
stoczniowego.
W tym roku w agendzie po raz pierwszy znalazło
się nie pięć, jak dotychczas, a sześć paneli tematycznych. Nowością jest
panel „Cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna”, którego liderem
jest Rafał Cichocki, kierownik Centrum Cyberbezpieczeństwa Morskiego
UMG. Będzie to bardzo ważna rozmowa dotykająca m.in. tematu zagrożeń,
które są stosunkowo nowe dla branży. W Gdyni nie może zabraknąć także
rozmów o biznesie w żeglarstwie – gospodarzem poświęconego mu panelu
jest Tomasz Chamera, Prezes Polskiego Związku Żeglarskiego,
wiceprezydent Światowej Federacji Żeglarskiej World Sailing. O energii
odnawialnej z gośćmi rozmawiać będzie moderator Andrzej Buczkowski w
panelu, którego liderem jest Tomasz Pelc, Przewodniczący Rady Klastra
Technologii Wodorowych. Wspólnie będą zastanawiać się, które z paliw
alternatywnych ma największą szansę na zdominowanie rynku. O zmianach w
światowych łańcuchach dostaw skutkujących dla branży TSL eksperci będą
dyskutować w ramach panelu „Logistyka morska”, którego liderem jest
Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Izby Polskiej Spedycji i
Logistyki, zarazem prezes Zarządu firmy Terramar. Moderatorem panelu
będzie natomiast prof. Andrzej Grzelakowski. Z kolei Piotr Pawłowski,
Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia i jego rozmówcy będą
analizować zakres autonomii zarządów portów w kreowaniu polityki
portowej państwa w ramach panelu „Porty morskie”, który zazwyczaj
przynosi bardzo ożywioną debatę.
Podczas wspólnej części
Forum Gospodarki Morskiej z udziałem m.in. prezydent Gdyni Aleksandry
Kosiorek, uczestnicy poza wystąpieniami gości honorowych będą mogli
także wysłuchać prezentacji Piotra Gorzeńskiego, prezesa Zarządu
Morskiego Portu Gdynia, a także znanego ekonomisty Janusza
Lewandowskiego. Zaraz potem Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor Biura
Związku Pracodawców Forum Okrętowe, poprowadzi panel poświęcony szansom
na odbudowę przemysłu stoczniowego w Polsce i na kontynencie w
kontekście rywalizacji z zakładami z Azji.
Obie popandemiczne
edycje Forum Gospodarki Morskiej Gdynia zgromadziły pełne sale
uczestników. Biorąc pod uwagę rosnącą wagę i świadomość społeczną na
temat roli, jaką gospodarka morska odgrywa nie tylko w ogólnie
pojmowanej gospodarce kraju, ale i świata, należy się spodziewać, że
podobnie będzie w tym roku. Warto zatem pospieszyć się z rejestracją.
Udział w wydarzeniu jest darmowy.
Rejestracja: forum.gdynia.pl
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów