• <

Rejs z GospodarkaMorska.pl. Gorące dyskusje i integracja branży

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rejs z GospodarkaMorska.pl. Gorące dyskusje i integracja branży
Fot. GospodarkaMorska.pl

Koniec lata przyniósł jedno z wydarzeń, które w ciągu ostatnich lat na stałe wpisały się do kalendarzy wielu menedżerów branży morskiej – konferencję na morzu Rejs z GospodarkaMorska.pl. Była to już czwarta edycja, bez wątpienia najbardziej emocjonująca ze wszystkich dotychczasowych.

Głównym punktem agendy tegorocznego Rejsu z GospodarkaMorska.pl było pięć paneli dyskusyjnych z udziałem pokaźnego grona ekspertów i praktyków. Około 150 uczestników miało okazję wysłuchać, ale i wziąć aktywny udział, w gorących dyskusjach, które odbywały się podczas rejsu do szwedzkiego Nynäshamn i z powrotem do Gdańska na pokładzie promu Nova Star linii Polferries.

- Inicjatywa, mimo że już cztery edycje za nami, cały czas ma pewien powiew świeżości, nowe tematy, gorące dyskusje, bardzo dużo ciekawych postulatów. Jestem przekonany, że ta formuła tak już się wgryzła w branżę morską, że szereg naszych partnerów, szereg firm odczuwa potrzebę uczestnictwa w tym rejsie, w takiej konwencji na promie, na morzu - powiedział Mateusz Kowalewski, organizator konferencji, zarazem założyciel i wydawca portalu GospodarkaMorska.pl.

Nie zabrakło konstruktywnych wniosków. Już pierwszy panel dyskusyjny określił ton dla kolejnych rozmów. Paneliści zastanawiali się bowiem jak – i czy w ogóle – powinno się kotwiczyć sektor morski w transformacji energetycznej. Według nich budowa morskich elektrowni wiatrowych obfituje w stracone szanse przede wszystkim dla stoczni, choć nie zabrakło głosów, że przemysł jest zbyt pasywny i zbyt mało elastyczny, by dostosować się do potrzeb nowego rynku. W dyskusji o warunkach dla rozwoju stoczni wskazywano wielokrotnie na bierność ze strony rządowej, która skutkuje oddawaniem zleceń na budowę jednostek za granicę. Dużym problemem dla polskich stoczni są też niewystarczające kadry – doświadczeni fachowcy uciekli za granicę, nowych zaś brakuje. Nie mogło zabraknąć tematu finansowania i ubezpieczeń, czemu poświęcony był trzeci panel dyskusyjny. Rozmówcy opisali rolę poszczególnych ciał doradczych i formy współpracy z tymiż. Bardzo gorącą debatę przyniosła także rozmowa o infrastrukturze na potrzeby offshore wind. Powrócił tu temat nie tylko braku angażu dla polskich stoczni, ale także wadliwie skonstruowanych przetargów i kontraktów rozpisanych w ten sposób, by przerzucić jak najwięcej ryzyk na potencjalnego wykonawcę, a jednocześnie zniechęcić mniejsze spółki od partycypacji. Ostatni panel dyskusyjny dotyczył innowacji technologicznych stosowanych na jednostkach pływających w celu redukcji zużycia energii i emisji CO2. Rozmówcy podkreślali, że paliwa alternatywne z różnych powodów nie są rozwiązaniem idealnym, każde z nich ma bowiem swoje wady, jak choćby bardzo ograniczoną dostępność. Światełkiem w tunelu jest jednak fakt, że w ostatnich latach, przymuszeni rosnącymi kosztami i piętrzącymi się regulacjami, armatorzy zaczęli skrupulatnie przyglądać się wszystkim możliwym detalom swoich jednostek w poszukiwaniu oszczędności i optymalizacji. Na szczegółowe relacje z przebiegu paneli dyskusyjnych zapraszamy do portalu GospodarkaMorska.pl w najbliższych dniach.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Pomiędzy dyskusjami uczestnicy zapoznali się z kilkoma branżowymi prezentacjami. Jakub Wnuczyński z Baltic Towers przedstawił szanse, jakie stają przed nowym przedsiębiorstwem sektora offshore wind. Małgorzata Mnich-Kamińska w szczegółach opowiedziała o najważniejszej targowej imprezie dla branży morskiej w Polsce – BaltExpo. Mariusz Dampc z HG Solutions przedstawił innowacyjny Inteligentny Zintegrowany System Energooszczędnej Eksploatacji Maszynowni Statku Morskiego IACMS. Beata Koniarska z PGZ Stoczni Wojennej opisała postępujące w stoczni inwestycje związane z projektem Miecznik, ale także najbliższą przyszłość zakładu i jego rosnące możliwości.

Rejs z GospodarkaMorska.pl to także okazja do świętowania. W tym roku swoje toasty jubileuszowe wznosili Międzynarodowe Targi Gdańskie / AmberExpo (z okazji 35-lecia istnienia) oraz organizator i gospodarz wydarzenia – portal GospodarkaMorska.pl, który obchodzi 15-lecie.

- W tym roku jako GospodarkaMorska.pl mamy przyjemność świętować 15-lecie istnienia naszej firmy. 15 lat recenzujemy to, co się dzieje na polskim rynku gospodarki morskiej.

Jesteśmy partnerem wielu imprez, jesteśmy partnerem wielu inicjatyw. I po tych 15 latach, tak jak dotychczas, stawiamy sobie za cel integrowanie całego środowiska gospodarki morskiej, całego sektora morskiego - powiedział Mateusz Kowalewski.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Tradycyjnie już także nie mogło zabraknąć nagród „Latarnie Gospodarki Morskiej - Lider Technologii Morskich”, wręczanych przez portal przy współpracy z Polskim Forum Technologii Morskich. W tym roku laureatami statuetek zostały firmy BOTA Technik (otrzymała 75% głosów w głosowaniu online) i CRIST S.A. (20% głosów). Honorowe wyróżnienie otrzymała JPP Marine.

Jak zawsze Rejs z GospodarkaMorska.pl jest okolicznością do networkingu i nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, ale oferuje także chwilę odpoczynku w branżowym gronie. W Szwecji chętni uczestnicy mogli udać się do Sztokholmu i zwiedzić muzeum poświęcone kultowej grupie ABBA.


Partnerami konferencji na morzu Rejs z GospodarkaMorska.pl są:
Polskie Forum Technologii Morskich, Polferries.


Ambasadorzy wydarzenia:

Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, WARTA, MAN Energy Solutions, Wärtsilä, Baltic Towers, PGZ Stocznia Wojenna, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, BALTEXPO, Promap, HG Solutions, Orlen Neptun, CRIDO

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.