Koniec lata przyniósł jedno z wydarzeń, które w ciągu ostatnich lat na stałe wpisały się do kalendarzy wielu menedżerów branży morskiej – konferencję na morzu Rejs z GospodarkaMorska.pl. Była to już czwarta edycja, bez wątpienia najbardziej emocjonująca ze wszystkich dotychczasowych.
Głównym punktem agendy tegorocznego Rejsu z GospodarkaMorska.pl było pięć paneli dyskusyjnych z udziałem pokaźnego grona ekspertów i praktyków. Około 150 uczestników miało okazję wysłuchać, ale i wziąć aktywny udział, w gorących dyskusjach, które odbywały się podczas rejsu do szwedzkiego Nynäshamn i z powrotem do Gdańska na pokładzie promu Nova Star linii Polferries.
- Inicjatywa, mimo że już cztery edycje za nami, cały czas ma pewien
powiew świeżości, nowe tematy, gorące dyskusje, bardzo dużo ciekawych
postulatów. Jestem przekonany, że ta formuła tak już się wgryzła w
branżę morską, że szereg naszych partnerów, szereg firm odczuwa potrzebę
uczestnictwa w tym rejsie, w takiej konwencji na promie, na morzu -
powiedział Mateusz Kowalewski, organizator konferencji, zarazem
założyciel i wydawca portalu GospodarkaMorska.pl.
Nie zabrakło
konstruktywnych wniosków. Już pierwszy panel dyskusyjny określił ton
dla kolejnych rozmów. Paneliści zastanawiali się bowiem jak – i czy w
ogóle – powinno się kotwiczyć sektor morski w transformacji
energetycznej. Według nich budowa morskich elektrowni wiatrowych
obfituje w stracone szanse przede wszystkim dla stoczni, choć nie
zabrakło głosów, że przemysł jest zbyt pasywny i zbyt mało elastyczny,
by dostosować się do potrzeb nowego rynku. W dyskusji o warunkach dla
rozwoju stoczni wskazywano wielokrotnie na bierność ze strony rządowej,
która skutkuje oddawaniem zleceń na budowę jednostek za granicę. Dużym
problemem dla polskich stoczni są też niewystarczające kadry –
doświadczeni fachowcy uciekli za granicę, nowych zaś brakuje. Nie mogło
zabraknąć tematu finansowania i ubezpieczeń, czemu poświęcony był trzeci
panel dyskusyjny. Rozmówcy opisali rolę poszczególnych ciał doradczych i
formy współpracy z tymiż. Bardzo gorącą debatę przyniosła także rozmowa
o infrastrukturze na potrzeby offshore wind. Powrócił tu temat nie
tylko braku angażu dla polskich stoczni, ale także wadliwie
skonstruowanych przetargów i kontraktów rozpisanych w ten sposób, by
przerzucić jak najwięcej ryzyk na potencjalnego wykonawcę, a
jednocześnie zniechęcić mniejsze spółki od partycypacji. Ostatni panel
dyskusyjny dotyczył innowacji technologicznych stosowanych na
jednostkach pływających w celu redukcji zużycia energii i emisji CO2.
Rozmówcy podkreślali, że paliwa alternatywne z różnych powodów nie są
rozwiązaniem idealnym, każde z nich ma bowiem swoje wady, jak choćby
bardzo ograniczoną dostępność. Światełkiem w tunelu jest jednak fakt, że
w ostatnich latach, przymuszeni rosnącymi kosztami i piętrzącymi się
regulacjami, armatorzy zaczęli skrupulatnie przyglądać się wszystkim
możliwym detalom swoich jednostek w poszukiwaniu oszczędności i
optymalizacji. Na szczegółowe relacje z przebiegu paneli dyskusyjnych
zapraszamy do portalu GospodarkaMorska.pl w najbliższych dniach.
Pomiędzy
dyskusjami uczestnicy zapoznali się z kilkoma branżowymi prezentacjami.
Jakub Wnuczyński z Baltic Towers przedstawił szanse, jakie stają przed
nowym przedsiębiorstwem sektora offshore wind. Małgorzata Mnich-Kamińska
w szczegółach opowiedziała o najważniejszej targowej imprezie dla
branży morskiej w Polsce – BaltExpo. Mariusz Dampc z HG Solutions
przedstawił innowacyjny Inteligentny Zintegrowany System
Energooszczędnej Eksploatacji Maszynowni Statku Morskiego IACMS. Beata
Koniarska z PGZ Stoczni Wojennej opisała postępujące w stoczni
inwestycje związane z projektem Miecznik, ale także najbliższą
przyszłość zakładu i jego rosnące możliwości.
Rejs z GospodarkaMorska.pl to także okazja do świętowania. W tym roku swoje toasty jubileuszowe wznosili Międzynarodowe Targi Gdańskie / AmberExpo (z okazji 35-lecia istnienia) oraz organizator i gospodarz wydarzenia – portal GospodarkaMorska.pl, który obchodzi 15-lecie.
- W tym roku jako GospodarkaMorska.pl mamy przyjemność świętować 15-lecie istnienia naszej firmy. 15 lat recenzujemy to, co się dzieje na polskim rynku gospodarki morskiej.
Jesteśmy partnerem wielu imprez, jesteśmy partnerem wielu inicjatyw. I po tych 15 latach, tak jak dotychczas, stawiamy sobie za cel integrowanie całego środowiska gospodarki morskiej, całego sektora morskiego - powiedział Mateusz Kowalewski.
Tradycyjnie
już także nie mogło zabraknąć nagród „Latarnie Gospodarki Morskiej -
Lider Technologii Morskich”, wręczanych przez portal przy współpracy z
Polskim Forum Technologii Morskich. W tym roku laureatami statuetek
zostały firmy BOTA Technik (otrzymała 75% głosów w głosowaniu online) i
CRIST S.A. (20% głosów). Honorowe wyróżnienie otrzymała JPP Marine.
Jak
zawsze Rejs z GospodarkaMorska.pl jest okolicznością do networkingu i
nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, ale oferuje także chwilę
odpoczynku w branżowym gronie. W Szwecji chętni uczestnicy mogli udać
się do Sztokholmu i zwiedzić muzeum poświęcone kultowej grupie ABBA.
Partnerami konferencji na morzu Rejs z GospodarkaMorska.pl są:
Polskie Forum Technologii Morskich, Polferries.
Ambasadorzy wydarzenia:
Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, WARTA, MAN Energy Solutions, Wärtsilä, Baltic Towers, PGZ Stocznia Wojenna, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, BALTEXPO, Promap, HG Solutions, Orlen Neptun, CRIDO
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął