• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Fairplay Towage – holowania w portach i nie tylko

31.05.2021 11:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Fairplay Towage – holowania w portach i nie tylko
Fairplay Towage – holowania w portach i nie tylko - GospodarkaMorska.pl
Fot. mat.prasowe

Grupa Fairplay Towage jest europejską marką żeglugową wyspecjalizowaną w eksploatacji holowników. Jednostki pływające tej organizacji są obecne w czołowych europejskich portach. Ich aktywność jest również bardzo widoczna w Polsce, ponieważ obsługiwane są tutaj porty w Szczecinie, Świnoujściu, Policach oraz Gdyni.

O grupie – historia i potencjał

Historia Fairplay Towage sięga roku 1905. Dzisiaj ta marka to międzynarodowa grupa powiązanych ze sobą spółek, która operuje swoimi flotami z biur w: Hamburgu, Rotterdamie, Antwerpii, Las Palmas, Rostocku, Szczecina, Świnoujścia i Gdyni. Ilość pracowników całej grupy kilku przedsiębiorstw to ponad 1,000 osób. Oprócz holowań redowo - portowych (obsługiwanych jest 29 europejskich portów) przedsiębiorstwo świadczy również usługi w zakresie holowań i transportów dalekomorskich, obejmujących między innymi holowania kadłubów i sekcji okrętowych. Oferta grupy obejmuje również: usługi cumownicze, wynajem środków transportu a także prowadzenie akcji przeciwlodowych, ratowanie mienia i życia na morzu, usługi przeciwpożarowe, dostarczanie zaopatrzenia i załóg na statki, ale również usługi zarządu technicznego i załogowego.

Zebrane doświadczenia w holowaniach pełnomorskich wynikają między innymi z prowadzonych tego typu operacji dla branży offshore oil&gas oraz stoczniowej w Europie, czy też w Afryce Zachodniej. Grupa zapewnia również jednostki wsparcia na Morzu Północnym i Bałtyku dla branży offshore oil&gas. Wyznaczone jednostki oferowały  także swoje usługi w zakresie zwalczania rozlewów olejowych oraz holowań awaryjnych w Niemczech i Niderlandach w ramach programu European Coastal Protection Scheme.

W Grupie Fairplay Towage znajdują się następujące podmioty, będące członkami tejże organizacji: Fairplay Towage Polska, stocznia TheodorBuschmann, Arge Kustenschutz a także Multraship i Antwerp Towage.  

Pojawienie się grupy Fairplay Towage w Polsce związane jest z przemianami, jakie zachodziły na lokalnym rynku. W 2003 Porta – Żegluga należąca do Holdingu Porta – Stocznia Szczecińska
w związku z upadłością Holdingu Porta, pozyskała inwestora strategicznego i dokapitalizowano spółkę przez spółki z grupy Fairplay Towage. W 2008 nastąpił z kolei zakup świnoujskiego Port-Holu. W 2011 roku Grupa Fairplay Towage zakupiła spółkę WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o.
w ramach prywatyzacji.

W  2015  roku utworzono Fairplay Towage Polska Sp. z o.o. sp. K. w wyniku połączenia polskich spółek wchodzących w skład grupy Fairplay Towage, czyli gdyńskiego WUŻ-u oraz działającej
w Świnoujściu i Szczecinie spółki Fairplay Polska Sp. z o.o. & Co. Sp. k.

W wyniku fuzji powstał duży operator holowniczy w Polsce, dysponujący nowoczesną flotą około 20-stu holowników.

Holowniki Fairplay Towage oprócz Gdyni, Polic, Szczecina i starej części portu w Świnoujściu obsługują też gazoport LNG im. Lecha Kaczyńskiego.

W swojej strategii na najbliższe lata Fairplay Towage Polska planuje rozpoczęcie działalności w portach umożliwiających obsługę morskich farm wiatrowych.

Spółki z Grupy Fairplay Towage działające w Polsce zatrudniają łącznie ok. 250 osób - wysoko wykwalifikowanej kadry, posiadającej wieloletnie, specjalistyczne doświadczenie zawodowe. Wszystkie statki zarejestrowane są w Polsce, operują pod polską banderą.

Flota holowników

Flota całej grupy Fairplay Towage składa się z aż 105 nowoczesnych holowników i pchaczy różnych klas oraz typów, posiadających zróżnicowane napędy, duże moce maszyn oraz uciągu na tzw. palu do 90 ton. Znajdują się tutaj zarówno holowniki portowe jak i oceaniczne, które są wyposażone w różnego rodzaju napędy: jednośrubowe, dwuśrubowe a także stosowane na większości holowników portowych grupy rozwiązania typu Schottel – ASD (ang. Azimuth Stern Drive) oraz Voith-Schneider.

Pędniki Schottel – jest to nowoczesny typ pędników azymutalnych, który uważany jest za przodujące tego typu wyposażenie dla holowników. Zastosowana technologia pozwala tutaj na obracanie śruby jednostki o 360 stopni. Dzięki temu używające je holowniki znacznie zyskują na możliwościach precyzyjnych manewrów w wybranym kierunku, co ma szczególne znaczenie w portach, kanałach oraz innych małych akwenach a także w trakcie operacji wymagających bardzo dużych zwrotności wykorzystywanych jednostek. System zamontowany został już według producenta na około 15,000 jednostek na całym świecie.

W Polsce, w miejscach obsługiwanych przez Fairplay Towage stacjonujące holowniki często przemieszczają się pomiędzy krajowymi, ale też innymi europejskimi portami. Stąd też oprócz stałej bazy najważniejszych holowników dedykowanych danemu portowi, zdarza się, że od czasu do czasu w Gdyni pojawia się jednostka z zachodniego wybrzeża Polski i odwrotnie.

Ciekawostki – „Heros” z Nauty i „Centaur II” z Grupy „Remontowa”

Ze względu na to, że znaczną część polskiej floty Fairplay Towage obejmują holowniki, które pływały w lokalnych przedsiębiorstwach wśród nich znajduje się również bardzo udana konstrukcja holownika portowo – redowego typu ASD o nazwie „Heros”. Holownik został wybudowany w 1998 roku w Gdyńskiej Stoczni Remontowej „Nauta” S.A. pod numerem budowy NB H3000/II/0446. W owym czasie było to zresztą znaczące osiągnięcie tej stoczni. Holownik stanowił bowiem przykład bardzo nowoczesnych rozwiązań. Holownik wykorzystywany był w Gdyni. Obecnie „Heros” bazuje w Szczecinie.

Z kolei w 2007 roku wybudowano również bardzo nowoczesną jednostkę „Centaur II” (NB B845/1) w dawnej Stoczni Północnej S.A. z Grupy „Remontowa” (obecnie Remontowa Shipbuilding S.A.). „Centaur II” to holownik redowo – portowy typu ASD o mocy 2,850 KW. Oprócz funkcji holowniczych może też pełnić funkcję ochrony przeciwpożarowej portu. Załogę portową stanowią 3 osoby. Uciąg na palu wstecz to 44 tony, natomiast naprzód to 45 ton. Długość całkowita: 33 metry. Osiągana prędkość 13 węzłów.

Charakterystykę techniczno – eksploatacyjną holownika typu H3000 o nazwie „Heros”  przedstawiamy poniżej:  

m/v „Heros ”
    • Numer IMO: 9175145
    • Sygnał wywoławczy: SPG2637
    • Rok budowy: 1998
    • Wybudowany: Stocznia NAUTA, Polska
    • Typ: Holownik ASD
    • Klasa: Polski Rejestr Statków (PRS)
    • Notacja klasy: KM Tug II L2
    • Klasa przeciwpożarowa: FIFI 1A
    • Właściciel i operator: Fairplay Towage Polska Sp. z o.o. Sp. k.
    • Bandera i port macierzysty: Polska, Gdynia
    • Długość całkowita (LoA): 30,23 m
    • Szerokość: 9,58 m
    • Zanurzenie: 4,42 m
    • GT: 365
    • Silnik główny: Cat 3516 o mocy 3,842 KM
    • Uciąg na palu (ang. bollardpull): 45 t
    • Prędkość: 10,3 węzła

Radosław Marciniak



Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35760,00 $ tona 0,25% 27 lip
 Cynk 2948,00 $ tona 0,07% 27 lip
 Aluminium 2497,00 $ tona -0,08% 27 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.