• <

Euroterminal Sławków strategiczną inwestycją wzmacniającą krajową i europejską infrastrukturę transportową

26.05.2025 20:54 Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Euroterminal Sławków strategiczną inwestycją wzmacniającą krajową i europejską infrastrukturę transportową
Fot. Agencja Rozwoju Przemysłu

W Sławkowie podpisano umowę inwestycyjną pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków. Celem porozumienia jest rozbudowa tego strategicznego węzła logistycznego, który ma odegrać kluczową rolę w procesie odbudowy Ukrainy i wzmocnić pozycję Polski jako lidera transportu w Europie Środkowo-Wschodniej. W uroczystości uczestniczył Premier Donald Tusk, który mówił o kontynuacji przez polski rząd odzyskiwania kontroli nad kluczową infrastrukturą. Euroterminal Sławków jest jedynym w UE hubem, który może obsługiwać szerokotorowe pociągi ze Wschodu.

Euroterminal Sławków jest dziś wyjątkowym miejscem na mapie nie tylko Polski, ale i Europy. To jedyny w Unii Europejskiej terminal przystosowany do obsługi pociągów szerokotorowych ze Wschodu. Dzięki tzw. linii hutniczej szerokotorowej (LHS) docierają do niego pociągi szerokotorowe z Ukrainy i Azji (w tym z Chin). Dzięki temu wyeliminowana zostaje konieczność przeładunku na granicy, ponieważ terminal jest połączony z europejską siecią normalnotorową. Celem podpisanej umowy między ARP a Euroterminalem Sławków jest stworzenie największego hubu logistycznego w regionie, który będzie obsługiwał projekty związane z odbudową Ukrainy.

- Kiedy mówimy o odbudowie Ukrainy, mówimy nie tylko o potrzebie pomocy Ukraińcom po wojnie, ale również o interesie dla Polski. Nie może być tak, jak było kiedyś. Pamiętacie, że wszyscy angażowali się, Polska też - mówię o wojnie w Iraku - a później na odbudowie zarabiali ci najwięksi, a Polska została na lodzie de facto - powiedział szef rządu na konferencji prasowej po podpisaniu umowy.

Szef rządu podkreślił, że w obliczu dziesiątek, a nawet setek miliardów złotych, jakie świat, Europa i Ukraina przeznaczą na odbudowę, rozbudowa tego strategicznego węzła logistycznego – serca logistyki Europy – ma na celu zapewnienie Polsce realnego udziału w tym procesie i możliwości czerpania z niego wymiernych korzyści.

- To nic złego powiedzieć: “Tak, chcemy zarobić wielkie pieniądze dla Polski na odbudowie Ukrainy. Chcemy pomóc, ale chcemy też na tym zarobić”. I do tego potrzebny jest ten szczególny hub, ten szczególny suchy port - mówił Donald Tusk. 

Podpisana umowa między Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków zakłada budowę nowego terminala intermodalnego TK2 – kluczowej inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych oraz umocnienie pozycji konkurencyjnej.  Rozbudowa Euroterminalu Sławków to część strategii odzyskiwania kontroli nad kluczową infrastrukturą. Oznacza redukcję zależności od zagranicznych operatorów i większą kontrolę nad przesyłem towarów oraz przepływami strategicznymi. Premier Donald Tusk podjął decyzję, aby nadzór nad rozwojem Euroterminalu Sławków miało w stu procentach polskie państwo.

- Państwo polskie, Skarb Państwa poprzez instytucje, poprzez strukturę własności będzie miało pełną kontrolę i tej kontroli Polska nie wypuści z rąk. Nie tylko tu, ale Sławków jest tego jakby najlepszym i takim najmocniejszym przykładem - mówił szef rządu.

Zapowiedział również, że Polska pozostaje otwarta, jeśli pojawią się partnerzy – ci najwięksi i najlepsi na świecie – którzy wniosą dodatkowe możliwości i będą gotowi współpracować w Sławkowie. Jednak niezależnie od międzynarodowego zainteresowania Polska nie dopuści do oddania kontroli nad tym strategicznym centrum logistycznym.

Euroterminal Sławków leży na skrzyżowaniu paneuropejskich korytarzy transportowych łączących wschód z zachodem oraz północ z południem. I to właśnie ten drugi kierunek jest obecnie bardziej znaczący.

- Akurat ten kierunek - łączący Morze Śródziemne z Bałtykiem - jest dzisiaj ważniejszy nawet dla Sławkowa niż kierunek wschód-zachód, jeśli chodzi o ilość ładunków, jakie przechodzą przez Sławków. A więc Włochy, a więc państwa leżące nad Adriatykiem i oczywiście z drugiej strony Baltic Hub, czyli dwa wielkie morskie okna na świat, a w środku serce to lądowe, czyli Sławków - mówił Premier Donald Tusk.

To właśnie w Sławkowie znajduje się serce europejskiej logistyki. Zwiększeniem przepustowości euroterminala Polska zapewni sobie kluczową rolę, jeśli chodzi o przeładunki różnego rodzaju towarów w całej Europie.

- Ja się bardzo cieszę z otwarcia tej inwestycji z kilku względów. Pierwszy to ten, że to jest coś dla Śląska, coś kompletnie nowego, co nie łączy się z węglem, bo takie zawsze były skojarzenia, tylko inwestycja w logistykę, która jest w tej chwili, jakby siłą napędową całej gospodarki - mówiła Minister Przemysłu Marzena Czarnecka.

To nie będzie wyłącznie przestrzeń dla wielkiego biznesu. Wraz z dużym kapitałem pojawią się też możliwości dla małych i średnich firm z okolic, które będą mogły działać w nowych, lepszych warunkach. Dla LHS to szansa na tchnięcie nowego życia i perspektyw.

Fot. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.


Realizacja inwestycji wpisuje się w szeroki plan działań prowadzonych przez rząd oraz podległe podmioty. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują obecnie w województwie śląskim 27 inwestycji o łącznej wartości ponad 14 miliardów złotych.

- Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki, dlatego rozbudowa terminala w Sławkowie to najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest nowoczesny i jest kluczowy dla procesów przeładunkowych w całej Europie i nie tylko - powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Premier Donald Tusk zapowiedział przebudowę 16-kilometrowego odcinka drogi A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami.

- Podjęliśmy decyzję też o znalezieniu dodatkowych środków, tak aby ta inwestycja, naprawa tej drogi stała się faktem - i to w najbliższych miesiącach. Żebyśmy nie czekali na to kolejne lata - poinformował Prezes Rady Ministrów.

Z kolei Minister Dariusz Klimczak wskazał, że planowane są również remonty i rozbudowy innych odcinków autostrad, co ma doprowadzić do zlikwidowania tzw. wąskich gardeł.

- Mam deklarację o wsparciu finansowym. Mamy pieniądze, w tym roku zostanie ogłoszony przetarg. Czas najwyższy skończyć z tym, na co ktoś nie znajdował żadnej recepty - mówił Minister D. Klimczak.

Między Łodzią a Warszawą na autostradzie A2 powstanie trzeci i czwarty pas. Podobne rozbudowy planowane są koło Wrocławia. Rozbudowa Euroterminalu Sławków w latach 2026-2028. Projekt obejmuje budowę nowoczesnej hali magazynowej, rozbudowę infrastruktury torowej (w tym 7 nowych torów) oraz zakup nowoczesnych urządzeń przeładunkowych. W efekcie zdolności terminala wzrosną z obecnych 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU rocznie.

Rozbudowa terminalu to modelowy przykład inwestycji, która łączy fundusze unijne z polską strategią rozwojową, wzmacniając pozycję Polski jako logistycznego lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość podpisanej dziś umowy to ponad 180 mln zł, z czego ok. 108 mln zł stanowi dokapitalizowanie ze środków własnych ARP. Dodatkowe 73 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Głównym udziałowcem Euroterminala Sławków Sp. z o.o. jest Grupa CZH S.A., która wchodzi w skład Grupy ARP. CZH S.A. ma ponad 80% udziałów w Euroterminalu Sławków. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. kontrolując CZH S.A. ma dominujący wpływ na spółkę Euroterminal Sławków. Pozostali udziałowcy terminala to PKP Cargo S.A. oraz PKP LHS Sp. z o.o. Obecnie PKP Cargo S.A. prowadzi rozmowy z ARP S.A. na temat sprzedaży swoich udziałów w Euroterminalu Sławków.  Rozmowy i porozumienie z PKP Cargo S.A. dotyczące przejęcia ich udziałów jeszcze bardziej umocnią pozycję ARP S.A. w spółce Euroterminal Sławków.

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. angażuje się w rozwój infrastruktury logistycznej w Polsce, w tym w Euroterminal Sławków. W ramach pierwszego etapu inwestycji zaplanowano budowę drugiego terminala intermodalnego z 7 nowymi torami, co znacząco zwiększy przepustowość obiektu, a także instalację nowoczesnych urządzeń przeładunkowych, umożliwiających obsługę kontenerów intermodalnych, co przyspieszy transport towarów z Ukrainy i Azji do Europy.

Terminal ten jest kluczowym punktem na styku linii kolejowych o szerokim (1520 mm) i normalnym (1435 mm) rozstawie torów, co czyni go strategicznym hubem logistycznym dla transportu intermodalnego. ARP S.A. planuje wykorzystać infrastrukturę Euroterminala w procesie odbudowy Ukrainy. Obiekt będzie miał jeszcze większe znaczenie w regionalnej logistyce. Zaangażowanie ARP S.A. w rozwój Euroterminala Sławków wpisuje się w szerszą strategię wspierania infrastruktury logistycznej i intermodalnej w Polsce.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.