• <
PZT_980x120_gif_2020

Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu

Strona główna Porty, logistyka Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu
Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy -  założyciela gdyńskiego portu - GospodarkaMorska.pl
Projekt pomnika Tadeusza Wendy autorstwa rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, monument usytuowany jest na cokole, postać z podniesioną lewą ręką zwrócona jest w stronę nabrzeża, pod prawą ręką trzyma zwoje map; mat.prasowe UM/gdynia.pl

sons

23.09.2020 Źródło: gdynia.pl

Do drugiego przetargu na budowę pomnika Tadeusza Wendy przystąpiło dwóch wykonawców. Postać wybitnego inżyniera, założyciela gdyńskiego portu, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady mola Rybackiego. Ze względu na powtórne postępowanie, prawdopodobny termin odsłonięcia pomnika to wiosna 2021 roku.
 

Monument zrealizowany został na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego-Jagenmeera, który wygrał konkurs zorganizowany przez miasto w 2017 roku. W konsultacjach, podczas powstawania pomnika, brali udział: wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda-Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.
 
Prawie trzymetrowa rzeźba z brązu prezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję portu w Gdyni. W prawym ręku trzyma on zwoje map i dokumentacji, przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku nabrzeża. Postać oddaje realistyczny charakter i ustawiona została na ponad metrowej podstawie z litej bryły szarego granitu.
 
- Jestem przekonany, że pomnik ojca założyciela portu, wizjonera i wspaniałego człowieka jakim był Tadeusz Wenda, już na wiosnę przyszłego roku, na stałe zamieszka w Gdyni. Postać wybitnego inżyniera jest nieodłącznym elementem historii naszego miasta i jestem dumny, że mogłem osobiście brać udział w procesie tworzenia tego dzieła – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
 
Miasto na realizację zadania zamierza przeznaczyć kwotę w wysokości 545 746,09 złotych brutto. Oferty złożone w przetargu:
 
1. Przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe Marbud z Gdyni - cena 697 529,57 zł brutto;
2. Hydro-Mag Sp. z.o.o z Garcza - cena 622 116,17 zł brutto.

Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana na podstawie kryteriów ceny brutto – 60%,  okresu udzielonej gwarancji i rękojmi - 20%, terminu wykonania - 15%  oraz ryzyka poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5%. Termin wykonania, zaproponywany przez obu wykonawców, to 8 kwietnia 2021 roku, a okres udzielonej gwarancji i rękojmi to 60 miesięcy.
 
Wybrany wykonawaca, w ramach prac i zgodnie z przekazaną dokumentacją projektową, zdemontuje stalowy maszt na terenie budowy,a także wykona fundamenty i nawierzchnię placu wokół pomnika. Na gruncie, przy pomniku Tadeusza Wendy, pojawi się beton dekoracyjny, a wokół zamontowana zostanie płyta granitowa. Monument i towarzyszącą mu przestrzeń oświetlą energooszczędne lampy. Teren zostanie też uporządkowany, zyska również dwa miejsca odpoczynku z ławkami parkowymi.
 
- Wierzę, że prowadzone postępowanie pozwoli nam wyłonić wykonawcę inwestycji, stanowiącej symbol historii naszego miasta. Kiedyś budowa portu była wyzwaniem i spełnieniem marzeń, dzisiaj Gdynia to dojrzałe portowe miasto, które zmienia się na naszych oczach– mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.
 
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
 
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.

Źródło:
gdynia.pl
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 47,50 $ baryłka  -0,38% 02:55
 Cyna 19120,00 $ tona 1,57% 27 lis
 Cynk 2760,00 $ tona 0,22% 27 lis
 Aluminium 1975,00 $ tona 0,71% 27 lis
 Pallad 2374,80 $ uncja  -0,13% 02:38
 Platyna 976,40 $ uncja  0,81% 02:55
 Srebro 22,71 $ uncja  -0,04% 02:55
 Złoto 1782,15 $ uncja  0,13% 02:55
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.