• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu

23.09.2020 15:16 Źródło: gdynia.pl
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu
Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy -  założyciela gdyńskiego portu - GospodarkaMorska.pl
Projekt pomnika Tadeusza Wendy autorstwa rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, monument usytuowany jest na cokole, postać z podniesioną lewą ręką zwrócona jest w stronę nabrzeża, pod prawą ręką trzyma zwoje map; mat.prasowe UM/gdynia.pl

Do drugiego przetargu na budowę pomnika Tadeusza Wendy przystąpiło dwóch wykonawców. Postać wybitnego inżyniera, założyciela gdyńskiego portu, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady mola Rybackiego. Ze względu na powtórne postępowanie, prawdopodobny termin odsłonięcia pomnika to wiosna 2021 roku.
 

Monument zrealizowany został na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego-Jagenmeera, który wygrał konkurs zorganizowany przez miasto w 2017 roku. W konsultacjach, podczas powstawania pomnika, brali udział: wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda-Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.
 
Prawie trzymetrowa rzeźba z brązu prezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję portu w Gdyni. W prawym ręku trzyma on zwoje map i dokumentacji, przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku nabrzeża. Postać oddaje realistyczny charakter i ustawiona została na ponad metrowej podstawie z litej bryły szarego granitu.
 
- Jestem przekonany, że pomnik ojca założyciela portu, wizjonera i wspaniałego człowieka jakim był Tadeusz Wenda, już na wiosnę przyszłego roku, na stałe zamieszka w Gdyni. Postać wybitnego inżyniera jest nieodłącznym elementem historii naszego miasta i jestem dumny, że mogłem osobiście brać udział w procesie tworzenia tego dzieła – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
 
Miasto na realizację zadania zamierza przeznaczyć kwotę w wysokości 545 746,09 złotych brutto. Oferty złożone w przetargu:
 
1. Przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe Marbud z Gdyni - cena 697 529,57 zł brutto;
2. Hydro-Mag Sp. z.o.o z Garcza - cena 622 116,17 zł brutto.

Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana na podstawie kryteriów ceny brutto – 60%,  okresu udzielonej gwarancji i rękojmi - 20%, terminu wykonania - 15%  oraz ryzyka poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5%. Termin wykonania, zaproponywany przez obu wykonawców, to 8 kwietnia 2021 roku, a okres udzielonej gwarancji i rękojmi to 60 miesięcy.
 
Wybrany wykonawaca, w ramach prac i zgodnie z przekazaną dokumentacją projektową, zdemontuje stalowy maszt na terenie budowy,a także wykona fundamenty i nawierzchnię placu wokół pomnika. Na gruncie, przy pomniku Tadeusza Wendy, pojawi się beton dekoracyjny, a wokół zamontowana zostanie płyta granitowa. Monument i towarzyszącą mu przestrzeń oświetlą energooszczędne lampy. Teren zostanie też uporządkowany, zyska również dwa miejsca odpoczynku z ławkami parkowymi.
 
- Wierzę, że prowadzone postępowanie pozwoli nam wyłonić wykonawcę inwestycji, stanowiącej symbol historii naszego miasta. Kiedyś budowa portu była wyzwaniem i spełnieniem marzeń, dzisiaj Gdynia to dojrzałe portowe miasto, które zmienia się na naszych oczach– mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.
 
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
 
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.