W 1918 roku Polska odzyskała niepodległość po 123 latach zaborów. Rozpoczęło się dążenie do niezależności. Aby Polska stała się jednak w pełni suwerenna niezbędne były kluczowe decyzje gospodarcze, które pozwoliłyby uzyskać niezależność gospodarczą kraju.
Jak powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni, „Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom”. Po odzyskaniu dostępu do morza i symbolicznych zaślubinach Polski z morzem, które było oknem na świat kraju, potrzebny był jeszcze port morski.
W sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na
Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port pisał:
"Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w
razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią
a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku" –
argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki
hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się
stacja kolejowa.
23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie
portu w Gdyni. 29 kwietnia 1923 roku z udziałem prezydenta RP
Stanisława Wojciechowskiego i premiera Władysława Sikorskiego odbyło się
w Gdyni uroczyste otwarcie "Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska
dla Rybaków".
W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym
portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod
względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam,
Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski
rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców
przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób
(1939).
Stworzenie portu w Gdyni, a później stoczni stało się
kluczem do szybkiego rozwoju zarówno miasta jak i całej Polski. Z roku
na rok przeładowywanych było tu coraz więcej towarów. W krótkim czasie
gdyński port stał się konkurencyjny dla innych dużych bałtyckich portów.
Gospodarka państwa zaczęła opierać się w głównej mierze na handlu
morskim. Do 1938 roku aż 80 % eksportu i 65 % importu z polski kierowane
było drogą morską.
Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej.
Budowa
gdyńskiego portu, całkowicie sfinansowana z pieniędzy publicznych, była
ogromnym przedsięwzięciem, z którym nie mogła się równać żadna inna
inwestycja infrastrukturalna III RP.
Narodowa inwestycja, jaką
była ostatecznie budowa portu w Gdyni, spłaciła się już przed II wojną
światową, spełniając zarazem rolę katalizatora społecznej energii i
patriotyzmu. Dzięki Gdyni Polacy uwierzyli, że stać ich na realizację
najambitniejszych marzeń i wyzwań XX wieku.
Niepodległość jest
wartością najcenniejszą dla wszystkich narodów. To skarb przekazywany z
pokolenia na pokolenie. Wydarzenia z XIX w. doprowadziły do
niezależności i niepodległości państwa polskiego. 11 listopada Polska
odetchnęła z ulgą.
Historia zobowiązuje
Od prawie 100 lat
Port Gdynia jest morską bramą Polski i oknem na świat. Obecnie
realizowane inwestycje, takie jak Port Zewnętrzny, powiększająca obecnie
istniejący port o 151 ha, są kontynuacją wizjonerstwa twórców portu –
inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego, a kolejne ogromne
przedsięwzięcia budowane są z myślą o następnych pokoleniach.
Oto dzisiaj dzień czci i chwały! Jest on dniem wolności, bo rozpostarł skrzydła Orzeł Biały nie tylko nad ziemiami polskimi, ale i nad morzem polskim. Naród czuje, że go już nie dusi hydra, która dotychczas okręcała mu szyję i piersi. Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje. Żeglarz polski będzie mógł dzisiaj wszędzie dotrzeć pod znakiem Białego Orła, cały świat stoi mu otworem. Gen. Józef Haller
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie