• <

Doraco nagrodzone za terminal promowy w Porcie Gdynia

gm

22.09.2023 13:18 Źródło: inf. prasowa
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Doraco nagrodzone za terminal promowy w Porcie Gdynia

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa już po raz 33. dokonał rocznego przeglądu największych osiągnięć polskiego budownictwa. Tytuł „Budowa Roku 2022” eksperci przyznali przełomowej i kluczowej inwestycji obejmującej budowę nowego publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia. Projekt został zrealizowany w całości przez Korporację Budowlaną Doraco.

Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa ogłosił listę laureatów 33. edycji konkursu PZITB „Budowa Roku 2022”. To jeden z najbardziej prestiżowych przeglądów osiągnięć polskiego budownictwa. Główną nagrodę uzyskała inwestycja obejmująca budowę nowego publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia, zrealizowana przez Korporację Budowlaną Doraco. Konkurs organizowany jest corocznie przy współudziale Ministerstwa, prowadzącego sprawy budownictwa, obecnie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

„Przyznanie prestiżowej nagrody traktujemy jako duże wyróżnienie, ale także docenienie naszego potencjału oraz bardzo szerokich kompetencji w zakresie budownictwa hydrotechnicznego i kubaturowego. W trakcie realizacji projektu mierzyliśmy się z wieloma wyzwaniami, ale wszystkie prace przebiegły zgodnie z planem. Budowa zajęła ponad dwa lata. Bardzo cieszymy się, że już od pewnego czasu terminal promowy służy podróżnym zapewniając wysoki standard obsługi pasażerskiej” – podkreślił Radosław Preiss, Wiceprezes Zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.

Inwestycja zrealizowana została na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Była przełomowym projektem modernizującym i unowocześniającym obsługę ruchu promowego. Zapewniła m.in. możliwość łatwiejszego manewrowania promami oraz obsługę większej ich liczby i jednostek o większym tonażu. Umożliwiona została obsługa promów o długości dochodzącej nawet do 240 metrów. Operacje związane z zawinięciem promu (tj. od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia) zostały jednocześnie znacznie skrócone i nie przekraczają obecnie 120 minut.

Charakterystycznym obiektem inwestycji jest nowoczesna galeria pasażerska zapewniająca bezpieczne przejście z promu do budynku dworca, niekolidujące z ruchem samochodów. Wybudowany został również nowatorski łącznik poruszający się po specjalnych torach między statkiem a galerią pasażerską, umożliwiający komunikację pieszą dostosowaną do różnych usytuowań wyjść w burtach statków. W zakresie obsługi statków opracowany został nowoczesny system zasilania OPS, czyli onshore power supply zwany też cold ironing wpisujący się w idee Green Port. System ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie. Pozwala na całkowite wykluczenie emisji spalin oraz niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku. Umożliwia także wyłączenie silników, zapewniając wydłużenie ich żywotności, co ma korzystny wpływ na środowisko. Innowacyjnym rozwiązaniem jest też system centralnego odbioru ścieków i podawania wody zlokalizowany w torowisku nabrzeża. Z kolei wybudowana sztuczna wyspa z ruchomą rampą umożliwiła obsługę samochodową promów z dwóch pokładów (dolnego i górnego) jednocześnie ze zjazdem z obu pokładów na rufie w osi promów.

Projekt współfinansowany był przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014 – 2020.


okmarit_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.