Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że wpłynęły cztery ostateczne oferty na dzierżawę terminala zbożowego w porcie i realizację operacji przeładunkowych. Swoje propozycje złożyły te same podmioty, które zimą złożyły wstępne oferty.
Najniższą miesięczną sumę przychodu z tytułu stałego czynszu zaproponował aktualny tymczasowy operator terminala zbożowego – firma Mondry, która do przetargu staje w konsorcjum ze spółkami Chemirol i Agrolok – 1 030 538,72, przy czym zaproponował najwyższą stawkę netto za przeładunek 1 tony ładunku – 2,51 zł.
Kolejny oferent, OT Port Gdynia, który w Porcie Gdynia prowadzi także terminal masowy, zaproponował miesięczną wysokość czynszu opiewającą na 1 104 121,43 zł przy stawce netto za przeładunek 2,49 zł za tonę.
Konsorcjum składające się z firm Speed (również operatora terminala masowego w Porcie Gdynia), Astar, NTA i Tridente zaoferowało miesięczną sumę przychodu z czynszu w wysokości 1 125 000,00 zł netto oraz stawkę 2 zł netto za każdą przeładowaną tonę.
Czwartym oferentem jest Szczecin Bulk Terminal, operator terminala masowego w Porcie Szczecin. Spółka stanęła do przetargu wspólnie z firmami doradczymi Tapini i Ribera. Ich oferta to 1 236 646,44 zł netto miesięcznie z tytułu stałego czynszu przy 2,25 zł netto za każdą przeładowaną tonę.
Dodatkowo ZMPG udostępnił informację dotyczącą deklarowanych minimalnych przeładunków rocznych. OT Port Gdańsk zadeklarował 1 500 000 ton, konsorcjum Speed/NTA/Tridente/Astar – 2 000 000 ton, konsorcjum Mondry/Agrolok/Chemirol – 2 101 000 ton, konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera – 2 000 000 zł.
Przetarg na 30-letnią dzierżawę Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia ogłoszono jesienią 2022 roku. Zwycięzca będzie mógł prowadzić operacje w oparciu o nieruchomość przy nabrzeżu Indyjskim i Norweskim oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Pierwotny termin nadsyłania ofert mijał 1 grudnia, został jednak przesunięty na koniec stycznia 2023. Do Zarządu Morskiego Portu Gdynia dotarły cztery wstępne oferty. Dwaj oferenci złożyli jednak wnioski o przesunięcie terminu składania ofert ostatecznych, do czego Komisja Przetargowa się przychyliła.
W chwili obecnej w ramach dzierżawy tymczasowej przeładunki prowadzi spółka Mondry. Trwają także prace modernizacyjne na nabrzeżu Indyjskim, wykorzystywanym dotychczas do przeładunków zbóż.
Nie wiadomo kiedy nastąpi rozstrzygnięcie konkursu.
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu