Wielofunkcyjna jednostka przyczyni się do rozwoju sektora morskich farm wiatrowych na Bałtyku – informuje Damen.
13 października, po hucznym otwarciu, Damen dostarczył jednostkę Fairplay-37 do Fairplay Towage w Gdyni. Damen Shoalbuster 2711 ICE ma pełnić istotną rolę w rozwoju powstającego sektora morskich farm wiatrowych na Bałtyku i poza nim. Dzięki najwyższej klasy wyposażeniu jednostka będzie pływać po morzu przez cały rok.
Holownik o płytkim zanurzeniu może pracować zarówno na płytkich, jak głębokich wodach, a także pomóc w operacjach instalacyjnych dzięki swojemu sprzętowi do obsługi linii i dźwigowi pokładowemu. Statek ma wymiary 27,06m długości ma maks. szerokość 11,55m i zanurzenie robocze 2,90 m. Jest napędzany dwoma silnikami Caterpillar 3512C, uruchamiającymi dwa śmigła w dyszach i zapewniającymi uciąg na słupku 47 ton. Fairplay-37 posiada certyfikat IMO Tier III, co oznacza, że wytwarza minimalną emisję gazów cieplarnianych. Fairplay Towage Polska będzie mógł zaangażować statek w ekologiczne operacje, zwiększając cel budowy morskich farm wiatrowych, aby zapewnić czystą energię.
Jednostkę zbudowało Damen Shipyards Hardinxveld w stoczni SAFE w Gdańsku. Inżynierowie Damen dostarczyli szczegółowe wytyczne oraz nadzorowali prace. Damen Shoalbuster 2711 ICE to pierwszy statek tego typu posiadający tzw. klasę lodową, a więc dostosowany do prac w warunkach mrozu.
„Będzie to pierwszy statek w naszej flocie o takiej mocy, który będzie w stanie zawijać do portów Morza Bałtyckiego i Morza Północnego na ograniczonych głębokościach” – mówi kierownik projektu Offshore Wind Arkadiusz Ryz z Fairplay Towage Polska. „Jestem przekonany, że ten Shoalbuster, spełniający wymogi emisji IMO Tier III, otworzy dla nas nowe rynki. Ma potencjał do odegrania ważnej roli w rozwijaniu naszej obecności w powstającej branży morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.”
Jest to pierwsza jednostka zamówiona przez Fairplay Towage Polska od Damen. Tymczasem obie firmy podpisały zamówienia na kolejne jednostki, które zwiększą moce Grupy. Te holowniki o sprawdzonej konstrukcji Damena RSD2513 zostaną dostarczone z magazynu w pierwszym kwartale 2023 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów