Wielofunkcyjna jednostka przyczyni się do rozwoju sektora morskich farm wiatrowych na Bałtyku – informuje Damen.
13 października, po hucznym otwarciu, Damen dostarczył jednostkę Fairplay-37 do Fairplay Towage w Gdyni. Damen Shoalbuster 2711 ICE ma pełnić istotną rolę w rozwoju powstającego sektora morskich farm wiatrowych na Bałtyku i poza nim. Dzięki najwyższej klasy wyposażeniu jednostka będzie pływać po morzu przez cały rok.
Holownik o płytkim zanurzeniu może pracować zarówno na płytkich, jak głębokich wodach, a także pomóc w operacjach instalacyjnych dzięki swojemu sprzętowi do obsługi linii i dźwigowi pokładowemu. Statek ma wymiary 27,06m długości ma maks. szerokość 11,55m i zanurzenie robocze 2,90 m. Jest napędzany dwoma silnikami Caterpillar 3512C, uruchamiającymi dwa śmigła w dyszach i zapewniającymi uciąg na słupku 47 ton. Fairplay-37 posiada certyfikat IMO Tier III, co oznacza, że wytwarza minimalną emisję gazów cieplarnianych. Fairplay Towage Polska będzie mógł zaangażować statek w ekologiczne operacje, zwiększając cel budowy morskich farm wiatrowych, aby zapewnić czystą energię.
Jednostkę zbudowało Damen Shipyards Hardinxveld w stoczni SAFE w Gdańsku. Inżynierowie Damen dostarczyli szczegółowe wytyczne oraz nadzorowali prace. Damen Shoalbuster 2711 ICE to pierwszy statek tego typu posiadający tzw. klasę lodową, a więc dostosowany do prac w warunkach mrozu.
„Będzie to pierwszy statek w naszej flocie o takiej mocy, który będzie w stanie zawijać do portów Morza Bałtyckiego i Morza Północnego na ograniczonych głębokościach” – mówi kierownik projektu Offshore Wind Arkadiusz Ryz z Fairplay Towage Polska. „Jestem przekonany, że ten Shoalbuster, spełniający wymogi emisji IMO Tier III, otworzy dla nas nowe rynki. Ma potencjał do odegrania ważnej roli w rozwijaniu naszej obecności w powstającej branży morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.”
Jest to pierwsza jednostka zamówiona przez Fairplay Towage Polska od Damen. Tymczasem obie firmy podpisały zamówienia na kolejne jednostki, które zwiększą moce Grupy. Te holowniki o sprawdzonej konstrukcji Damena RSD2513 zostaną dostarczone z magazynu w pierwszym kwartale 2023 roku.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza