CMA CGM, francuska firma zajmująca się transportem kontenerowym, zakończyła pierwszy kwartał tego roku dużym wzrostem zysków. Dochód netto firmy wzrósł do 2,1 mld dolarów z 48 mln dolarów odnotowanych w I kwartale 2020 roku.
EBITDA wyniosła 3,2 mld dolarów, co daje marżę EBITDA na poziomie 29,7 proc. — w porównaniu z 13,5 proc. w pierwszym kwartale 2020 roku.
Co więcej, przychody w pierwszym kwartale wyniosły 10,7 mld dolarów, o 49,2 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2020 roku, na co wpłynęło spowolnienie handlu międzynarodowego spowodowane blokadami, zwłaszcza w Chinach.
W ciągu kwartału grupa kontynuowała wzmacnianie swojej struktury finansowej, dokonując przyspieszonych spłat w wysokości 1,7 mld dolarów części swoich kredytów, w tym salda kredytu konsorcjalnego gwarantowanego przez państwo zaciągniętego w maju 2020 roku. Dług netto 31 marca wyniósł 15,7 mld dolarów, co stanowi spadek o 1,2 mld dolarów w porównaniu do 31 grudnia 2020 roku.
Segment żeglugi cieszy się wzrostem wolumenów
W pierwszym kwartale 2021 roku przewożone wolumeny wzrosły o 10,7 proc., do 5,5 mln TEU, co odzwierciedla silną aktywność biznesową w tym kwartale.
Przychody z żeglugi wyniosły 8,6 mld dolarów, co stanowi wzrost o 57,4 proc. EBITDA dla żeglugi wyniosła 3 miliardy dolarów. Marża EBITDA wzrosła o 34,6 proc., wspierana przez średni przychód na TEU w wysokości 1 574 dolarów i dobrą kontrolę kosztów pomimo problemów z zatłoczeniem, które generowały dodatkowe koszty operacyjne.
CMA CGM liczy na dalszy silny popyt
Oczekuje się, że utrzymujący się popyt na wysyłkę towarów konsumpcyjnych obserwowany od lata 2020 roku utrzyma się w drugiej połowie tego roku.
Grupa dodała, że będzie nadal inwestować we wzmacnianie i modernizację swoich aktywów spedycyjnych i logistycznych, jednocześnie wzmacniając swoją strukturę finansową.
– Obecne warunki rynkowe powinny pozwolić grupie osiągnąć co najmniej takie same wyniki w drugim kwartale 2021 roku, jak w pierwszym – zauważyła firma żeglugowa.
Inwestowanie w przyszłość
W ostatnim czasie grupa dokonała inwestycji w celu wzmocnienia i modernizacji swoich aktywów spedycyjnych i logistycznych. W kwietniu CMA CGM zamówiło 22 nowe statki, które mają zostać dostarczone w latach 2023-2024. Nowo wybudowana flota obejmuje sześć jednostek napędzanych LNG o pojemności 13 000 TEU, sześć statków napędzanych LNG o pojemności 15 000 TEU i dziesięć napędzanych VLSFO o pojemności 5 000 TEU.
Grupa potwierdziła również, że do końca przyszłego roku rozmieści sześć nowych statków napędzanych LNG o pojemności 15 000 TEU między Chinami a zachodnim wybrzeżem USA. Pierwszy statek dołączy do floty grupy w październiku 2021 roku.
– Oczekuje się, że popyt na transport towarów konsumpcyjnych utrzyma się przez cały rok. CMA CGM będzie nadal rozwijać swoje rozwiązania dla swoich klientów, utrzymując jednocześnie swoje inicjatywy wspierające transformację energetyczną w branży transportowej i logistycznej – podsumował Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny Grupy CMA CGM.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych