Norweska firma OIM Wind wraz ze swoimi partnerami finansowymi podpisała umowę ze stocznią CIMC Yantai Raffles Offshore w Chinach na budowę statku zdolnego do zainstalowania gigantycznych morskich turbin wiatrowych nowej generacji.
Statek, obecnie określany jako BT-220IU Wind Installation Unit, wejdzie do eksploatacji do końca 2022 roku i będzie obsługiwany przez norweską firmę OSM Maritime.
Podpisano kontrakt na budowę jednego statku, z możliwością budowy drugiego według tego samego projektu. Konstrukcja statku została opracowana przez OIM we współpracy z CIMC i jej szwedzką spółką zależną Basstech.
Nowy statek będzie jednym z największych tego typu w branży, według OIM Wind, który dodał, że jednostka będzie mogła transportować i zainstalować cztery kompletne zestawy przyszłych turbin wiatrowych „XXL”, w tym o pełnej wysokości, które mogą osiągnąć ponad 130 metrów.
Jednostka BT-220IU będzie wyposażona w ciężki dźwig Huisman o udźwigu 2600 ton. Żuraw będzie miał główny hak na wysokości 165 metrów nad pokładem i 195 metrów nad poziomem morza, nawet przy maksymalnej operacyjnej głębokości wody wynoszącej 67 metrów.
Ponadto statek został zaprojektowany tak, aby miał „bardzo ekologiczny profil”, z silnikami zasilanymi LNG i zintegrowanym pakietem akumulatorów (ESU) na pokładzie, który ma być wykorzystany jako wirująca rezerwa mocy, poprzez odzyskiwanie energii kinetycznej, którą można przekształcić w energię elektryczną i przechowywać w bateriach.
- Kongsberg Maritime dostarczy wszystkie urządzenia elektryczne, przyrządy, telekomunikację, silniki, silniki odrzutowe i wciągarki kotwiczne, a także będzie odpowiedzialny za całą inżynierię - poinformowało OIM Wind.
Firma dodała ponadto, że prowadziła dialog z kilkoma europejskimi i amerykańskimi deweloperami morskich farm wiatrowych, a także jest w bezpośrednich negocjacjach kontraktowych z firmami związanymi z rozwojem morskich farm wiatrowych w USA.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów