Europejskie Stowarzyszenie Armatorów (ECSA), Airlines for Europe (A4E) i grupa zajmująca się ekologicznym transportem Transport & Environment (T&E) wydały wspólne oświadczenie, w którym wezwały Komisję Europejską i państwa członkowskie do zwiększenia produkcji zrównoważonych paliw dla żeglugi i lotnictwa.
T&E i dwa stowarzyszenia branżowe podkreślają, że realizacja celów Europejskiego Zielonego Ładu i zapewnienie konkurencyjności tych branż wymaga ogromnych inwestycji. Inwestycje te powinny mieć na celu produkcję czystych paliw żeglugowych i lotniczych w celu dekarbonizacji tych sektorów transportu. Według raportu Draghiego, potrzeba około 100 miliardów euro inwestycji rocznie na samą europejską żeglugę i lotnictwo w celu transformacji energetycznej.
Wspólne oświadczenie wzywa do natychmiastowego działania i proponuje, aby nadchodzący Clean Industrial Deal priorytetowo traktował skalowalne paliwa odnawialne dla żeglugi i lotnictwa. Plan inwestycji w zrównoważony transport powinien zwiększyć produkcję w UE co najmniej 40% paliw potrzebnych w ramach projektów FuelEU Maritime i ReFuelEU Aviation.
Trzy organizacje wspierają również wykorzystanie europejskich i krajowych przychodów z ETS w celu zmniejszenia ryzyka projektów i rozwoju platformy matchmakingowej w celu ułatwienia dostępu do czystych paliw żeglugowych i lotniczych.
„Raport Draghiego wykazał, że sama europejska żegluga potrzebuje 40 miliardów euro rocznie na dekarbonizację. Clean Industrial Deal musi określić warunki, aby czyste paliwa były dostępne dla żeglugi. Potrzebujemy ogromnych inwestycji w czyste paliwa, pewności poprzez solidne wiążące wymogi i uproszczenia dostępu do finansowania publicznego i prywatnego. Jest to kluczowe, aby utrzymać europejską żeglugę konkurencyjną na arenie międzynarodowej, zapewniając jednocześnie prężnie rozwijający się, innowacyjny klaster przemysłowy ” — powiedział Sotiris Raptis, Sekretarz Generalny ECSA.
„Europa bardzo potrzebuje strategii przemysłowej, aby skalować e-paliwa dla żeglugi i lotnictwa. Europa ma pieniądze, know-how i zielone cele. Brakuje jej sprytnych instrumentów finansowych, aby rozpocząć produkcję i wdrażanie paliw wodorowych. Musimy działać teraz, aby budować branże przyszłości lub ryzykować ponowną przegraną z innymi globalnymi graczami” — powiedział William Todts, dyrektor wykonawczy T&E.
„ Linie lotnicze i armatorzy łączą siły, aby przekazać prostą wiadomość: potrzebujemy niedrogich, skalowalnych paliw odnawialnych i innowacyjnych technologii, aby pomóc naszym branżom w dekarbonizacji. Oznacza to, że UE musi stanąć na wysokości zadania i pomóc odblokować ogromne inwestycje publiczne i prywatne potrzebne do ich urzeczywistnienia. Nie ma chwili do stracenia, a działanie dzisiaj zapewni, że nasze branże pozostaną silne, konkurencyjne i bardziej zrównoważone w przyszłości ” — powiedziała Ourania Georgoutsakou, dyrektor zarządzająca A4E.
W sektorze lotniczym, według DHL, produkcja zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) podwoiła się do 600 milionów litrów rocznie między 2022 a 2023 rokiem, jednak nadal stanowiło to mniej niż 1% globalnego zużycia paliwa lotniczego. Sam DHL ma cel 30% wykorzystania SAF w swoich operacjach lotniczych do 2030 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów