Największy na świecie bezemisyjny, zasilany bateriami statek towarowy otrzyma system energii słonecznej o mocy 172,8 kWp. Statek ma pokonywać dzięki nim trasę długości 230 mil morskich.
Wattlab podpisał umowę na wyposażenie statku podczas targów Europort Rotterdam. Należąca do norweskiej, rodzinnej firmy żeglugowej Berge Rederi jednostka będzie największym na świecie statkiem towarowym zasilanym bateriami. BRF Froan ma zostać dostarczony w drugim kwartale 2026 roku i będzie transportować marmur z Brønnøy i Visnes do zakładu produkcyjnego w Elnesvågen. Pakiet baterii o pojemności 23,5 MWh będzie ładowany w porcie załadunku w Remman (Brønnøy) oraz w porcie rozładunku w Elnesvågen. W obu portach zostaną zainstalowane urządzenia do zasilania z lądu. Dodatkowo statek zostanie wyposażony w elektryczną koparkę, by zapewnić operacje ładunkowe bez emisji.
Dodatkowo, w obu portach wykorzystana zostanie koparka elektryczna i przyłącza zasilania lądowego, aby zapewnić w pełni bezemisyjne operacje przeładunkowe.
Pokonując dystans około 230 mil morskich między Elnesvågen a Brønnøy, statek ten wyznaczy nowy standard w branży, znacznie przewyższając obecną najdłuższą trasę promu elektrycznego zasilanego akumulatorami, wynoszącą 15 mil morskich.
Bo Salet, współzałożyciel i CEO Wattlab, jest bardzo dumny z umowy. „Przede wszystkim dziękujemy Berge Rederi za zaufanie do naszego systemu – i do nas. To zaszczyt, że przy naszym drugim projekcie morskim, jako firma w fazie rozwoju, możemy uczestniczyć w tak innowacyjnej jednostce jak BRF Froan. Ponadto dowodzi to, że zarówno w Holandii, jak i na arenie międzynarodowej istnieje realne zapotrzebowanie na energię słoneczną w żegludze. Pokazuje też, że nasza przetestowana i sprawdzona technologia jest gotowa do wdrożenia na szeroką skalę.”
Statek jest obecnie w budowie i w przyszłym lecie wypłynie do Norwegii. Podczas postoju w Vlissingen w Holandii Wattlab zainstaluje 96 paneli Solar Flatracks w jeden dzień. Ich produkcja rozpocznie się w maju w nowym zakładzie w porcie Rotterdam.
„Dla armatorów czas to pieniądz,” mówi Bo. „Szybka instalacja jest kluczowa. Dzięki inteligentnej konstrukcji montaż systemu jest prosty, szybki i elastyczny. W razie potrzeby, aby oczyścić pokład pod specjalny ładunek, panele Solar Flatracks można łatwo ułożyć jeden na drugim na powierzchni 20-stopowego kontenera.”
Fakt, że BRF Froan jest przełomowym statkiem towarowym, nie wynika tylko z instalacji solarnej Wattlab. BRF Froan będzie wyposażony w dwa ślizgowe żagle o wymiarach 24 m x 4 m, co pozwoli zaoszczędzić średnio 339 kW energii podczas każdego rejsu. Oczekuje się, że eksploatacja statku znacząco zmniejszy wpływ na środowisko, redukując emisję CO2 o około 9000 ton i emisję NOx o 200 ton rocznie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów