• <
nauta_2024

Berge Rederi podpisuje umowę na wyposażenie masowca BRF Froan w 96 paneli słonecznych

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Berge Rederi podpisuje umowę na wyposażenie masowca BRF Froan w 96 paneli słonecznych

Największy na świecie bezemisyjny, zasilany bateriami statek towarowy otrzyma system energii słonecznej o mocy 172,8 kWp. Statek ma pokonywać dzięki nim trasę długości 230 mil morskich.

Wattlab podpisał umowę na wyposażenie statku podczas targów Europort Rotterdam. Należąca do norweskiej, rodzinnej firmy żeglugowej Berge Rederi jednostka będzie największym na świecie statkiem towarowym zasilanym bateriami. BRF Froan ma zostać dostarczony w drugim kwartale 2026 roku i będzie transportować marmur z Brønnøy i Visnes do zakładu produkcyjnego w Elnesvågen. Pakiet baterii o pojemności 23,5 MWh będzie ładowany w porcie załadunku w Remman (Brønnøy) oraz w porcie rozładunku w Elnesvågen. W obu portach zostaną zainstalowane urządzenia do zasilania z lądu. Dodatkowo statek zostanie wyposażony w elektryczną koparkę, by zapewnić operacje ładunkowe bez emisji.

Dodatkowo, w obu portach wykorzystana zostanie koparka elektryczna i przyłącza zasilania lądowego, aby zapewnić w pełni bezemisyjne operacje przeładunkowe.

Pokonując dystans około 230 mil morskich między Elnesvågen a Brønnøy, statek ten wyznaczy nowy standard w branży, znacznie przewyższając obecną najdłuższą trasę promu elektrycznego zasilanego akumulatorami, wynoszącą 15 mil morskich. 

Montaż w jeden dzień

Bo Salet, współzałożyciel i CEO Wattlab, jest bardzo dumny z umowy. „Przede wszystkim dziękujemy Berge Rederi za zaufanie do naszego systemu – i do nas. To zaszczyt, że przy naszym drugim projekcie morskim, jako firma w fazie rozwoju, możemy uczestniczyć w tak innowacyjnej jednostce jak BRF Froan. Ponadto dowodzi to, że zarówno w Holandii, jak i na arenie międzynarodowej istnieje realne zapotrzebowanie na energię słoneczną w żegludze. Pokazuje też, że nasza przetestowana i sprawdzona technologia jest gotowa do wdrożenia na szeroką skalę.”

Statek jest obecnie w budowie i w przyszłym lecie wypłynie do Norwegii. Podczas postoju w Vlissingen w Holandii Wattlab zainstaluje 96 paneli Solar Flatracks w jeden dzień. Ich produkcja rozpocznie się w maju w nowym zakładzie w porcie Rotterdam.  

„Dla armatorów czas to pieniądz,” mówi Bo. „Szybka instalacja jest kluczowa. Dzięki inteligentnej konstrukcji montaż systemu jest prosty, szybki i elastyczny. W razie potrzeby, aby oczyścić pokład pod specjalny ładunek, panele Solar Flatracks można łatwo ułożyć jeden na drugim na powierzchni 20-stopowego kontenera.”

Statek bezemisyjny  

Fakt, że BRF Froan jest przełomowym statkiem towarowym, nie wynika tylko z instalacji solarnej Wattlab. BRF Froan będzie wyposażony w dwa ślizgowe żagle o wymiarach 24 m x 4 m, co pozwoli zaoszczędzić średnio 339 kW energii podczas każdego rejsu.  Oczekuje się, że eksploatacja statku znacząco zmniejszy wpływ na środowisko, redukując emisję CO2 o około 9000 ton i emisję NOx o 200 ton rocznie.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.