ew
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
Udany start roku
Stocznia SAFE zaczęła rok 2019 z pełnym portfelem zamówień. Gdańskie przedsiębiorstwo budowało sześć statków jednocześnie. Szczegółowe dane na temat tych jednostek można znaleźć TUTAJ.
Wodowanie statku dla Norwegów
W marcu, w stoczni SAFE odbyło się wodowanie prototypowej jednostki Saihaust. Tzw. fish process vessel powstawał na zamówienie Fitjar Mekaniske Verksted AS. Prototypowa jednostka ma 49,7 m długości i 11 m szerokości. Statek-przetwórnia, służący także do transportu świeżej ryby na niewielkie odległości, został wyposażony m.in. w sześć zbiorników RSW o pojemności 600 m3. Safe wykonał stalowy kadłub i aluminiową sterówkę, dodatkowo zamontował kompletny układ napędowy, systemy rurarskie oraz pomalował jednostkę.
Wielofunkcyjny holownik na zamówienie holenderskiej stoczni
W kwietniu ubiegłego roku, stocznia zwodowała jednostkę Isle of Jura. Ten częściowo wyposażony, wielofunkcyjny holownik powstawał na zamówienie stoczni Damen Shipyards Hardinxveld z Holandii.
Isle of Jura to jednostka typu RSV (Renewables Service Vessel) 3315 (NB 571795). Oprócz budowy kadłuba, w stoczni Safe zamontowano kompletne układy napędowe i pełne systemy rurarskie. Holownik został także pomalowany. Dokumentację roboczą i model, po modyfikacjach uwzględniających uwagi armatora, w całości wykonało biuro projektowe stoczni Safe, tzw. PR. Budowę jednostki nadzorowało towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas. Holwnik przeznaczony jest m.in. do holowania i kotwiczenia innych jednostek oraz pracy przy montażu konstrukcji morskich.
Rewolucja dla rybołówstwa
Pod koniec kwietnia, zwodowano innowacyjną jednostkę Spes Nova. Częściowo wyposażony trawler rybacki typu twin-rigger powstał na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam. Projekt i wyposażenie statku były zgodne z zasadami zrównoważonego rybołówstwa, na które Ekofish Group (armator jednostki), kładzie szczególny nacisk. Odzwierciedlają także wielodyscyplinarne podejście do budowy statku – wykorzystano tu doświadczenie stoczni Safe, Damen Maaskant Shipyards Stellendam oraz biura projektowego Vripack, które na co dzień zajmuje się projektowaniem jachtów. Tak powstała hybrydowa jednostka z napędem spalinowo-elektrycznym. Stanowią go trzy identyczne zespoły prądotwórcze Caterpillar z silnikiem wysokoprężnym, połączone z systemem zarządzania energią z akumulatorów. Trawler może wykorzystywać baterie zarówno w tracie wykonywania krótkoterminowych zadań na morzu, jak i podczas postojów w portach, co ograniczy zużycie paliwa i emisję CO2. Rozwiązanie to jest innowacyjne w branży rybackiej.
Warto dodać, że w lipcu odbyło się wodowanie drugiego częściowo wyposażonego trawlera tego typu dla Ekofish Grou. Więcej na ten temat TUTAJ.
Położenie stępki pod budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego
W lipcu, stocznia rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w tym roku. To kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe. Statek będzie miał 28 m długości i 10 m szerokości. Zostanie przystosowany do połowów m.in. za pomocą włoków dennych.
Zakończenie roku kolejnym wodowaniem
Stocznia Safe nie zwolniła tempa prac do samego końca roku. W grudniu odbyło się wodowanie nowoczesnego holownika typu Shoalbuster 3209 o numerze budowy YN 571810 dla Stoczni Damen Shipyard Hardinxveld. Częściowo wyposażony i kompletnie wymalowany kadłub zbudowano pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego BV. Holownik ma 32 metry długości i jest przeznaczony do takich operacji, jak holowanie, cumowanie, pchanie, obsługa kotwic i wsparcie pogłębiania.
W specjalnym materiale przygotowaliśmy filmowe podsumowanie roku 2019 w stoczni Safe. Wideo dostępne jest pod artykułem.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth