• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

4,1 tys. wagonów kolejowych z ukraińskimi towarami rolnymi wyjechało w tranzycie przez Polskę do portów morskich

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 4,1 tys. wagonów kolejowych z ukraińskimi towarami rolnymi wyjechało w tranzycie przez Polskę do portów morskich

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

4,1 tys. wagonów kolejowych i 550 tirów z ukraińskimi produktami rolnymi wyjechało w tranzycie z przejść granicznych na Lubelszczyźnie od początku br. - wynika z danych przekazanych PAP przez lubelską Izbę Administracji Skarbowej. Takie transporty przez Polskę kończą się w portach morskich lub za granicą.

Rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Lublinie Michał Deruś poinformował PAP, że obecnie monitorowanie przejazdów i nadzór nad przemieszczaniem niektórych towarów rolnych z Ukrainy w tranzycie przez Polskę odbywa się z wykorzystaniem plomb elektronicznych (GPS). Do ich nakładania i zdejmowania uprawnienia mają funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.

„Tego typu zabezpieczenia transportów w zupełności się sprawdzają. Plomby elektroniczne w czasie rzeczywistym przekazują pozycje GPS przemieszczanego środka transportu do systemu informatycznego Krajowej Administracji Skarbowej” – opisał Deruś.

Plomby elektroniczne nakładane są na pojazdy ciężarowe i na kolejowe składy towarowe przewożące w tranzycie niektóre towary, które zostały objęte bezterminowym zakazem przywozu na terytorium Polski. Chodzi m.in. o kukurydzę, rzepak, pszenicę, mąkę pszenną, makuchy, nasiona słonecznika, nasiona rzepaku.

„Zakaz nie dotyczy tranzytu takich produktów przez Polskę – pod warunkiem, że tranzyt ma się zakończyć w portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, Szczecinie, Kołobrzegu lub poza terytorium Polski” – dodał rzecznik.

Z przekazanych danych wynika, że od stycznia br. z kolejowych przejść granicznych w woj. lubelskim - tj. Hrubieszów i Dorohusk - wyjechało w tranzycie 125 składów towarowych, w których było łącznie 4,1 tys. wagonów kolejowych. Najczęściej przewożono nimi kukurydzę, rzepak, pszenicę.

Natomiast ponad 550 ciężarówek wyjechało w tranzycie przez Polskę z drogowych przejść granicznych na Lubelszczyźnie, tj. Dorohusk i Hrebenne. Docelowymi kierunkami były przede wszystkim: Budzisko, Świecko, Gorzyczki, Gdańsk/Gdynia, Zgorzelec.

autorka: Gabriela Bogaczyk

gab/ drag/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.