• <

1,1 mld na rozbudowę infrastruktury portowej w Hamburgu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 1,1 mld na rozbudowę infrastruktury portowej w Hamburgu
Fot. Port Hamburg

Podejście do portu Waltershofer Hafen od strony Łaby ma zostać ulepszone, a dodatkowe place terminalowe zostaną utworzone. Żegluga w kierunku terminali kontenerowych Buchardkai (CTB) i terminalu kontenerowego Hamburg (CTH) będzie łatwiejsza i szybsza. Nowe tereny pod operacje terminalowe stworzą dodatkową przepustowość i umożliwią dalszą modernizację operacji przepustowości kontenerów.

Około 90 procent największych statków kontenerowych zawijających do Hamburga jest obecnie obsługiwanych w Waltershofer Hafen. Basen obrotowy zostanie poszerzony z obecnych 480 metrów do 600 metrów. Statki będą miały większą powierzchnię wody dostępną do manewrów obrotowych, co zapewni optymalną wydajność i bezpieczeństwo.

Poprawi to bezpieczeństwo nawigacyjne i wydajność operacyjną obecnych i przyszłych rozmiarów statków w najbardziej ruchliwym obszarze przeładunkowym kontenerów w Hamburgu, a jednocześnie poprawi żeglowność i odporność wzdłuż rzeki Łaby. Wszystkie nabrzeża w Waltershofer Hafen skorzystają na tym środku, który ma zwiększyć wydajność przeładunkową.

Utworzenie dodatkowych nabrzeży usprawni również przepływy pracy w terminalu: w przyszłości procesy będzie można zautomatyzować i zelektryfikować, co będzie kluczowym wkładem w dekarbonizację.

Publiczne finansowanie pokryje część kosztów. Wstępne szacunki wskazują na całkowity koszt w wysokości około 1,1 mld EUR. Prace infrastrukturalne mają zostać ukończone przez Hamburg Port Authority (HPA) do połowy lat 30. XXI wieku.

Oprócz inwestycji publicznych, Eurogate podpisało wstępną umowę dzierżawy nowych terenów i zainwestuje co najmniej 700 milionów euro w rozbudowę istniejącego terminalu kontenerowego. Zakończenie prac planowane jest w ciągu dwóch lat od przekazania nowo zagospodarowanego terenu.

- Ten projekt zwiększy wydajność portu w Hamburgu i stanowi istotną inwestycję w jego długoterminową konkurencyjność. W ten sposób kładziemy również podwaliny pod kolejne kroki w kierunku portu neutralnego dla klimatu. Jako pierwszy krok HPA zaktualizuje planowanie przed przystąpieniem do budowy, która ma się zakończyć w połowie lat 30. XXI wieku - mówi Jens Meier, CEO Portu Hamburg.

- Pilnie potrzebna rozbudowa obrotnicy, a także rozbudowa i modernizacja urządzeń przeładunkowych to kluczowe decyzje, które pomogą zapewnić pozytywną przyszłość portu w Hamburgu. Dzięki rozbudowie i modernizacji rozpoczynamy przejście z operacji ręcznych na koncepcję terminala zautomatyzowanego w Hamburgu. Zaprojektujemy nadbudowę, ciężki sprzęt i infrastrukturę informatyczną, zaczynając od istniejącego terminalu, aby wspierać w pełni zautomatyzowany system przeładunkowy w całym terminalu, w tym w obszarze rozbudowy. Jest to w pełni zgodne z naszymi strategicznymi celami zwiększenia produktywności i osiągnięcia dekarbonizacji poprzez całkowitą elektryfikację urządzeń przeładunkowych. Jesteśmy wdzięczni senatorowi dr Leonhardowi i zarządowi portu w Hamburgu za zainicjowanie tego krytycznego, zorientowanego na przyszłość projektu, który ma ogromne znaczenie zarówno dla portu w Hamburgu, jak i jego klientów żeglugowych - zaznacza Tom Eckelmann, dyrektor zarządzający EUROKAI i przewodniczący zarządu grupy EUROGATE. 

Aby wzmocnić Port Hamburg w jego istotnej roli jako centrum zaopatrzenia dla Niemiec, istniejąca infrastruktura portowa musi być stale dostosowywana i optymalizowana. Planowane środki są zakotwiczone w Planie Rozwoju Portu Senatu i umowie koalicyjnej rządu Hamburga.

Przyszłe obszary terminala pozostaną własnością publiczną i zostaną wydzierżawione EUROGATE przez HPA na warunkach rynkowych. Obszary te rozszerzą istniejący Terminal Kontenerowy Hamburg (CTH) i zostaną w pełni zintegrowane z siecią drogową i kolejową. Jako ciągła przestrzeń operacyjna, miejsce to umożliwi wydajne i zrównoważone zarządzanie. Umożliwi to wdrożenie środków modernizacyjnych i koncepcji operacyjnej, w której kontenery będą przemieszczane za pomocą pojazdów napędzanych elektrycznie, autonomicznie kierowanych. Oznacza to znaczący krok w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r. Po zakończeniu zagospodarowania terenu przez HPA w imieniu miasta Hamburg, EUROGATE będzie odpowiedzialne za wdrożenie koncepcji operacyjnej i innowacyjnej.

Aby utworzyć nowy obszar operacyjny portu, gleba zostanie wykopana ze wschodniego cypla na północ od Petroleumhafen i wzdłuż ławicy Bubendey. Istniejący basen portowy zostanie następnie wypełniony po odcięciu go od rzeki zaporą. Władze zatwierdziły już plany i po odrzuceniu wszystkich sprzeciwów prawnych budowa infrastruktury publicznej będzie mogła być kontynuowana.

Ponieważ planowane jest finansowanie publiczne budowy infrastruktury publicznej, wymagana jest zgoda Komisji Europejskiej. Ten proces oceny pomocy państwa może potrwać kilka lat. Aby zapewnić maksymalną pewność prawną dla wybranego podejścia do zamówień publicznych, HPA dobrowolnie przeprowadza proces przeglądu ex ante w górnym biegu rzeki, którego wyniki spodziewane są w 2026 r.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.