Praktycznie gotowe są specjalne silniki dla trzech okrętów serii Kormoran budowanych w Stoczni Remontowa Shipbuilding. Przekazanie ich do stocznie nastąpi w najbliższych tygodniach. - To unikatowe rozwiązania mogące być naszym produktem eksportowym - ocenia dr inż. Stanisław Gawron, dyrektor Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych w Sosnowcu.
Na kolejny okręt weszła załoga marynarzy US Navy, która symbolicznie uruchomiła okręt i podniosła amerykańską banderę, rozpoczynając jego służbę. Przekazany flocie w październiku br. okręt oficjalnie stał się jej częścią 23 listopada. To oznacza, że może wykonywać zadania zgodnie z przeznaczeniem. Zarówno załoga jak i budowniczowie liczą, że jego służba okaże się bardziej pomyślna niż starszych jednostek jego serii.
Do służby w US Navy wszedł 16 listopada nowy okręt, USS Nantucket (LCS 27). Z tej okazji odbyła się w Bostonie wyjątkowa uroczystość z udziałem kadry sił morskich i władz, a także w asyście USS Constitution, najstarszego i wciąż będącego w służbie okrętu floty USA. Z racji na kontrowersje wokół typu Freedom złośliwi zadają pytanie, czy nowa jednostka podzieli los kilku ze swojej serii, wycofanych ze służby w rekordowo krótkim czasie.
W stoczni Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin odbyło się przekazanie zamawiającemu USS Beloit (LCS 29), okrętu typu Freedom. Należy on do serii jednostek klasy LCS (Littoral Combat Ship), która prawdopodobnie zapisze się w najnowszej historii amerykańskiej branży morskiej jako wyjątkowo nieudana. Nowy nabytek US Navy jest przedostatnim, jaki powstaje w amerykańskim zakładzie należącym do włoskiego koncernu.
Niepowodzeniem miały zakończyć się plany przekazania Grecji przez Amerykanów znacznej ilości używanego sprzętu wojskowego w ramach tzw. pakietu Blinkena. Jak się okazuje, Ateny zdecydowały się na rezygnację z tego wydawałoby się intratnego przedsięwzięcia po zapoznaniu się z jego stanem. Choć góra darmowego sprzętu wydawała się na pierwszy rzut oka atrakcyjna, na przeszkodzie miał stanąć stan oferowanego wyposażenia i koszt przywrócenia jego sprawności bojowej. Dotyczyło to również kontrowersyjnych okrętów typu Freedom.
Zaskoczeniem mogły być dla greckich i zagranicznych ekspertów plany odnośnie inwestycji w obronność kraju, jakie ujawnił Anastasios Chatzivasileiou, sekretarz generalny Stałego Komitetu Obrony Narodowej i Spraw Zagranicznych. Wśród wielu planów zakupowych wymienił cztery amerykańskie okręty typu Freedom, należące do klasy jednostek walki przybrzeżnej (Littoral Combat Ship, LCS). Jest to kontrowersyjna seria, zdaniem także samych Amerykanów nieudana, posiadająca niechlubne rekordy.
Trzy państwa leżące regionu czarnomorskiego planują podpisanie trójstronnego porozumienia w sprawie rozminowania akwenu morskiego celem zabezpieczenia wybrzeży oraz żeglugi. Umowa ma wejść w życie 11 stycznia przyszłego roku i wiąże się z rozwojem współpracy w zakresie obrony przeciwminowej.
W bazie marynarki wojennej w Myport na Florydzie odbyła się niezbyt przyjemna uroczystość, gdy nie mające za sobą nawet dekady służby okręty LCS (Littoral Combat Ship) typu Independence, USS Detroit i USS Little Rock, zostały wycofane z eksploatacji. To kolejna sytuacja mająca dowodzić fiaska inwestycji w tę serię okrętów, która obok typu Freedom bije niechlubne rekordy w zakresie krótkiego czasu żywotności i staje się symbolem złych decyzji z przeszłości.
Zbudowany w latach 2011-2015 okręty USS Milwaukee (LCS-5) kończy służbę pod gwiaździstą banderą po rekordowo krótkim czasie. To trzeci okręt typu Freedom, określanego jako niezbyt udany.Jest też kolejnym z tej serii, który służbę zakończył po wyjątkowo krótkim jak na współczesne okręty czasie, włączając się do grona niechlubnych rekordzistów (choć nie będąc największym). Cofnięcie okrętu do rezerwy z dniem 8 września br. wpisuje się to w liczne problemy okrętów klasy Litoral Combat Ship (LCS).
Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel przyjęli dziś wspólny komunikat w sprawie wzmocnionej strategii UE w zakresie bezpieczeństwa morskiego, aby zapewnić pokojowe wykorzystanie mórz i ochronę przestrzeni morskiej przed nowymi zagrożeniami. Przyjęli również zaktualizowany plan działania, za pomocą którego strategia będzie wdrażana.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO