Wielkoskalowe inwestycje infrastrukturalne – zwłaszcza budowa nowych portów, terminali kontenerowych czy sztucznych nabrzeży – pochłaniają gigantyczne ilości surowców takich jak piasek, żwir i kamień.
Od czasu inwazji na Ukrainę UE nałożyła już 13 pakietów sankcji na Rosję, które mają osłabić jej zdolność do dalszego finansowania wojny. Najdotkliwsze z nich to m.in. sankcje technologiczne czy unijne embargo na import ropy oraz produktów ropopochodnych z Rosji drogą morską. Jednak gaz z tego kierunku, który przed wojną płynął do Europy m.in. gazociągiem Nord Stream, dotąd oficjalnie nie został objęty sankcjami.
Branża stoczniowa specjalizująca się w budowie dużych jachtów dla indywidualnych klientów dynamicznie się rozwija. Dzięki temu powstają coraz większe jednostki, które mają spełniać wymagania postawione przez przyszłego właściciela, nie ustępujące rozmiarami statkom oraz okrętom. Chcąc wybić się w tym sektorze austriacka firma Migaloo wprowadziła do swojej oferty... łodzie podwodne, przywodzące na myśl projekty rodem z filmów czy książek science fiction.
Ministerstwo Obrony Grecji ogłosiło nowe, ambitne plany zakupowe, przy współpracy z USA, mające zmodernizować siły zbrojne kraju. Obok już realizowanych przedsięwzięć pojawiła się idea zakupu nowoczesnych fregat typu Constellation. W ten sposób trzon marynarki wojennej państwa stanowiłyby najnowocześniejsze i najsilniejsze jednostki dostępne w swojej klasie.
Z wydzierżawionego za duże pieniądze statku-terminala, który przybył do Finlandii z Argentyny pod koniec ubiegłego roku, aby dostarczać LNG i zastąpić wstrzymane dostawy surowca z Rosji, nie skorzystał jeszcze żaden podmiot. Mobilny terminal w Inkoo został oddany do użytku w połowie stycznia.
Sprzedając gaz, nie czerpiemy zysków z wojny na Ukrainie; nie my ustalamy ceny - oświadczył premier Norwegii Jonas Gahr Store. Szef norweskiego rządu zapowiedział wieloletni pakiet pomocy dla Ukrainy.
Napaść Rosji na Ukrainę i sankcje wprowadzone przez kraje UE sprawiły, że w 2022 r. nastąpiły radykalne zmiany w łańcuchach transportowych węgla w wymiarze globalnym. Polskie porty również włączyły się w nowy układ połączeń morskich pod wpływem zdecydowanych zmian źródeł pozyskiwania węgla na rynku międzynarodowym. Terminale masowe Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia szybko dostosował swój potencjał techniczny i organizacyjny i sprawdziły się w obsłudze ładunków w relacjach importowych.
Idea limitu zaproponowana przez państwa G7 przeszła przez rządy Unii Europejskiej, które wstępnie zgodziły się na ustaloną cenę. Muszą jeszcze zatwierdzić ją pisemnie, choć polskie władze wciąż naciskają na ustalenie jak najniższego limitu.
JKM odnotował wzrost cen gazu wraz z rosnącym popytem spot w Indiach i rosnącymi cenami gazu w Europie. 15 września osiągnął 47 USD/MBtu. Europejska cena gazu TTF spadła 12 września do 55,5 USD/MBtu z 56,8 USD/MBtu w poprzednim tygodniu w wyniku stałego wzrostu zapasów w podziemnych magazynach gazu ziemnego w Europie.
W pierwszych czterech miesiącach 2021 roku suma tonażu wysłanego na złom już przekroczyła wspólny wynik z 2019 i 2020 roku. Powodem tej sytuacji są dramatyczne niskie stawki frachtowe.
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną