Rosja ułożyła na dnie Morza Barentsa w Arktyce tajny system do monitorowania ruchu okrętów NATO o nazwie Harmonia, wykorzystując do tego zachodnie technologie – ujawniły w czwartek międzynarodowe media, m.in. ze Szwecji, Niemiec i USA.
Współczesna żegluga coraz bardziej opiera się na danych i ich przetwarzaniu, co stawia przed branżą morską nowe wyzwania, i jednocześnie, niesie ogromny potencjał korzyści. Ilość danych generowanych przez skomplikowane systemy takie jak statki pełnomorskie jest ogromna — od parametrów technicznych urządzeń, przez informacje o warunkach atmosferycznych i hydrograficznych, aż po dane eksploatacyjne.
Na terenie stoczni Astilleros Armon Gijon odbyło się wodowanie nowego, szybkiego promu pasażerskiego typu ro-pax (roll-on/roll-off). Jednostka dołączy do dwóch poprzednich, które weszły w skład floty lokalnego przewoźnika, Baleària, działającego na Morzu Śródziemnym. Przedsięwzięcie wpisuje się w rozwój niskoemisyjnego transportu pasażerskiego w regionie.
Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła zarządzanie mieniem Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie – Państwowego Instytutu Badawczego w latach 2021-2023. Nieprawidłowości miały dotyczyć m.in. nietrafionych inwestycji, braku rzetelnych analiz i projektu monitorowania wód.
Wg raportu opracowanego w 2024 roku przez Magaya wśród spedycji i operatorów logistycznych tylko 23% z nich zdigitalizowało ponad 75% swoich procesów biznesowych. Mniej niż 50% ankietowanych w badaniu korzysta z systemów TMS. Czy zatem można mówić o rewolucji?
Wchodząca w skład Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) fregata HNLMS De Ruyter przeprowadziła pierwszy raz wystrzelenie ciężkiej rakiety manewrującej BGM-109 Tomahawk. Uzbrojenie to jest wdrażane do holenderskich sił morskich, a praktyczne ćwiczenie z jego udziałem stanowi ważne doświadczenie dla marynarzy.
Trzy czwarte europejskich mórz zanieczyszczonych jest przez statki. Te odpowiadają za wycieki ropy naftowej, zrzuty chemikaliów, nieprawidłowe pozbywanie się odpadów, emisje gazów i wyrzucanie do morza kontenerów czy narzędzi połowowych – wynika z opublikowanego we wtorek raportu unijnych audytorów.
Przed godziną 10.00 do gdańskiego portu weszła fregata Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine), HNLMS Tromp. Okręt działa aktualnie w ramach Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1).
Z danych Frontexu wynika, że w ub.r. liczba nielegalnych migracji do UE spadła o 38 proc., ale presja migracyjna na Europę wciąż pozostaje duża. Europol podaje, że 90 proc. migrantów korzysta z usług przemytników, co sprawia, że ten proceder jest jednym z najbardziej dochodowych obszarów przestępczości zorganizowanej, a pozyskane w ten sposób pieniądze mogą być przekazywane organizacjom terrorystycznym.
Mająca swoją siedzibę w Niemczech firma Schottel dostarczy stery strumieniowe na trzy wielozadaniowe fregaty programu „Miecznik”, które wejdą w skład polskiej Marynarki Wojennej w latach 2029-2031. Zostaną one umieszczone w dziobowej części fregat i służyć do manewrowania w porcie podczas procedur cumowania i odcumowania, a także w trakcie holowania.
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW