Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
Drewry spodziewa się, że transport LNG będzie się dalej normalizował w 2025 r., ponieważ przyrost floty zbiornikowców będzie przewyższał podaż instalacji skraplających gaz. Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w latach 2025-2027 na oceany wypłynie z doków ponad 250 nowych statków. Jednak popyt na przewozy 124 mln ton rocznie dodatkowych zdolności skraplania gazu w tym samym okresie może wymagać tylko 171 dodatkowych zbiornikowców, przewiduje Argus.
Ostatnie tygodnie zdają się potwierdzać, iż prognozy wzrostów rynków frachtowych i czarterowych mogą stać się już w najbliższych miesiącach faktem. Prognozy bazują na planach i sygnałach płynących z innych branż oraz rynków.
Od początku maja rynki frachtowe w segmencie przewozów kontenerowych intensywnie wzrastają. Nieco wolniej za nimi podążają stawki czarterowe dla kontenerowców. Niestety negatywne zdarzenia nadal w znaczący sposób napędzają warunki na rynkach frachtowych niektórych z segmentów żeglugi. Według wielu są to nienaturalnie pompowane trendy, które wynikają niekoniecznie z rozwoju gospodarek, ale właśnie z powstałych ograniczeń i zwiększonego zapotrzebowania na tonaż. Z drugiej strony pojawiają się też oznaki rozwoju niektórych rynków.
Standaryzacja kontraktów offshore dla pozyskania jednostek instalacyjnych, np. typu jack-up jest oparta na formule kontraktacji BIMCO. Ponieważ ilość jednostek instalacyjnych na globalnym rynku jest bardzo ograniczona pierwsze rozmowy kontraktowe prowadzi się z dwu a nawet trzyletnim wyprzedzeniem, na długo przed podjęciem ostatecznej decyzji inwestycyjnej (ang. Final Investment Decision - FID).
Z racji na zbliżający koniec pory suchej w Ameryce Środkowej, Zarząd Kanału Panamskiego liczy na normalizacje w kwestii poziomu wody i możliwości zwiększenia liczby statków przemieszczających się przez tę istotną trasę morską. W oparciu o obecny i prognozowany poziom wody w jeziorze Gatun oraz w związku z operacyjną strategią wodną (OWS) wdrożoną przez zarząd oraz władze Panamy, stopniowo ma zwiększać się ilość oferowanych tranzytów. Od 25 marca jest to 27 dziennie, gdy jeszcze w lutym spadła do zaledwie 18.
Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks).
W okresie styczeń-grudzień 2023 r. import LNG krajów Unii Europejskiej wzrósł o 1,9% r/r do 102 mln ton, do Chin o 11,4% r/r do 71,6 mln ton, do Japonii zmalał o 9,2% r/r do 66,9 mln ton, do Korei Południowej zmniejszył się 3,5% r/r do 45,5 mln ton – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa Research. Przepompowując rosyjskie LNG w terminalach Belgii, Hiszpanii i Francji, UE co miesiąc pompuje w gospodarkę Rosji 1 mld dol. – podaje najnowszy raport CREA.
Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski.
Pewna stabilizacja, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana. Być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie.
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu