Podpisanie nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii w morskich farmach wiatrowych to bardzo pozytywny sygnał dla sektora offshore wind w Polsce. Dzięki wprowadzonym regulacjom inwestorzy zyskują większą przewidywalność, co jest kluczowe przy zaangażowaniu wielomiliardowych nakładów i skalowaniu projektów w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu kosztowym.
Tegoroczna konferencja PIMEW Offshore Wind Logistics & Supplies ponownie była forum dyskusji o tym, jak rozwijać polski rynek morskiej energetyki wiatrowej. Piotr Dziubałtowski, wiceprezes zarządu PGE Baltica ds. operacyjnych podkreślał w rozmowie z Gospodarką Morską, że jednym z najważniejszy wyzwań pozostaje local content. To jednak także obszar, w którym widać wyraźny postęp.
- Mierząc się z konkurencją - nie byliśmy w Polsce faworyzowani w żaden sposób. A moim zdaniem, racjonalna ochrona rynku jest potrzebna. To są nasze polskie inwestycje, my za nie płacimy, powinniśmy je realizować z udziałem naszych produktów. A trzeba podkreślić, że polskie produkty są często lepsze niż te konkurencyjne, często są nowocześniejsze - mówi Adam Pogorzelski, CEO ATM Lighting.
Rozmowa z Adamem Pogorzelskim prezesem zarządu ATM Lighting Sp. z o.o.: Jesteśmy dumni, że jesteśmy firmą z 100% polskim kapitałem i produkcją w Polsce, choć oczywiście czasami używamy komponentów europejskich. Tworzymy miejsca pracy w Polsce, obecnie zatrudniamy około 100 osób.
Famor ogłosił podpisanie porozumienia z koncernem Saab. Jego celem jest wzmocnienie współpracy w sektorze morskim w ramach polskiego programu pozyskania okrętów podwodnych "Orka". Famor zaznacza, że "partnerstwo ma ogromny potencjał dla dalszego zaangażowania polskiego przemysłu w programy morskie oraz rozszerzenia współpracy między polskim i szwedzkim przemysłem obronnym".
Polskie firmy zyskują realne wsparcie w wejściu na rynek morskiej energetyki wiatrowej - Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., odpowiadając na potrzeby branży, zorganizowała warsztaty „Offshore bez barier”, które mają pomóc przedsiębiorcom w skutecznym rozwoju w tym strategicznym sektorze. Wydarzenie towarzyszące Kongresowi Polskie Porty 2030 zgromadziło w sopockim hotelu Radisson Blu liczne grono przedstawicieli przemysłu offshore, instytucji publicznych oraz firm zainteresowanych rozwojem w tej branży.
Deltamarin podpisał 27 maja kontrakt ze stocznią China Merchants Weihai Shipyard na zaprojektowanie nowych promów RoPax serii Hansa Superstar dla Finnlines. Umowa obejmuje kompletny projekt podstawowy i szczegółowy trzech statków przeznaczonych do eksploatacji na Morzu Bałtyckim.
W roku swojego 15-lecia polski offshore wszedł w kluczowy moment rozwoju – morskie farmy wiatrowe i towarzysząca im infrastruktura na lądzie zaczęły przybierać realnych fizycznych kształtów. W rozmowie z Bartoszem Fedurkiem, prezesem PGE Baltica, której projekty farm należą do najbardziej rozwiniętych, wspominamy początki branży w Polsce, podsumowujemy jej stan aktualny i przewidujemy jej rozwój.
Szacuje się, że globalny rynek podzespołów turbin wiatrowych do 2034 r. osiągnie wartość około 209,3 mld USD, w porównaniu do 121,4 mld USD w 2024 r., przy czym w prognozowanym okresie od 2025 r. do 2034 r. średni roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) wyniesie 5,6% - informuje w najnowszym raporcie Market.us. Energetyka wiatrowa na lądzie stanowiła ponad 69,5% udziału w rynku w 2024 r. Region Azji i Pacyfiku zdominował rynek z udziałem wynoszącym 45,8% i szacowanym na około 55,8 mld USD. Tort jest więc niezwykle apetyczny.
Norwegia jest pierwszym krajem, który od 10 lat powodzeniem eksploatuje statki z napędem elektrycznym. Inne państwaprowadzą wciąż pilotażowe projekty promów elektrycznych. Zanim na wody Sognefjord wypłynął MF Ampere, w Elblągu pływał elektryczny statek pasażerski Nowa Hanza. W ciągu ostatnich 10 lat dla Norwegii, Finlandii oraz innych państw zbudowano statki elektryczne, które do dzisiaj sprawdzają się w każdych warunkach eksploatacyjnych.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji