Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Geoje odbyło się wodowanie okrętu podwodnego ROKS Jang Yeong-sil (SS-087). To ważne wydarzenie zarówno dla sił morskich państwa, jak i wykonawcy, koncernu Hanwha Ocean, gdyż jest to jednostka nowej podserii, KSS-III Batch II. Co też istotne, projekt jest też „towarem eksportowym”, proponowanym Polsce w ramach programu „Orka”.
Załoga Gentleman’s Quest Racing sterowana przez Łukasza Wosińskiego pewnie wygrała Finał Lig Regionalnych Polskiej Ligi Żeglarskiej w Szczecinie i awansowała do 1 Ligi. W sezonie 2026 na drugim poziomie rozgrywek zobaczymy także Yacht Klub Polski Szczecin 2, KSW Baltic Dziwnów i MKŻ Mikołajki.
Na przykładzie polskich portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa widać, jak pełna wątków może być dyskusja o korelacji portów i miast, w których się znajdują. Jeden z paneli dyskusyjnych podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 będzie temu tematowi poświęcony.
Południowokoreańska stocznia z siedzibą w Geoje poinformowała o swoim udziale w tegorocznym BALTEXPO - International Maritime and Military Fair, który odbędzie się w dniach 7 - 10 października 2025. W ramach prezentowanej oferty przedstawi swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”. Co istotne, zrobi to we współpracy z innym gigantem stoczni Korei Południowej, HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI), który wcześniej był rywalem w tym przedsięwzięciu.
Załoga PG Racing Politechniki Gdańskiej zwyciężyła w finałowej rundzie 1 Ligi, czym przypieczętowała wygraną w całym sezonie i powrót do Ekstraklasy. Awans do najwyższej serii rozgrywek wywalczyły także kolejne w rankingu WKS Flota Gdynia, YKP Warszawa i KW Garland. Ligę opuściło 5 załóg, a ze strefy spadkowej dzięki sensacyjnemu wynikowi i podium w regatach wydostał się UKS Navigo.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Po raz pierwszy od zakończenia kampanii 1939 roku zaprezentowano publicznie banderę okrętu sztabowego Flotylli Pińskiej – ORP „Admirał Sierpinek”. Uroczystość odbyła się w poniedziałek w Warszawie z inicjatywy Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego, we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Urzędem ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz Wojskowym Biurem Historycznym.
Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z głównych motorów napędowych jest obecnie nieprzewidywalna polityka celna Stanów Zjednoczonych. Dlatego każde zakłócenie na morskich szlakach handlowych przekłada się bezpośrednio na całą globalną gospodarkę, nie ograniczając się jedynie do danego obszaru. Wojna celna, rozgrywająca się między USA a Chinami, ma także wpływ na transport morski z Państwa Środka do Europy. W jaki sposób?
Wszyscy nasi klienci przebywający na Krecie i w Turcji są bezpieczni - zapewnił PAP wiceprezes Itaka Holding Piotr Henicz, odnosząc się do informacji o pożarach w Grecji i Turcji. Zapewnił, że jeśli zajdzie potrzeba, firma jest gotowa do wdrożenia stosownych procedur.
W Warszawie odbyło się, 27 czerwca, kolejne spotkanie dziennikarzy z przedstawicielami południowokoreańskiego koncernu Hanwha Ocean, jednego z oferentów w programie „Orka”, którego celem jest pozyskanie dla polskiej Marynarki Wojennej nowych okrętów podwodnych. Ze względu na fakt, że polskie władze wciąż nie podjęły ostatecznej decyzji, emocje wokół tematu nie słabną, a podmioty zainteresowane zdobyciem kontraktu prezentują nowe informacje na temat swojej propozycji, która nie ogranicza się tylko do wspomnianych jednostek.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?