Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.
Komisja Europejska chce nałożyć cła na import rosyjskiego zboża. Przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen ogłosiła to w czwartek późnym wieczorem po rozmowach między szefami państw i rządów UE na szczycie w Brukseli.
"Blokada tranzytu produktów rolnych przyniosłaby nieobliczalne straty polityczne dla Polski, która była do tej pory wiarygodnym ratownikiem Ukrainy"- oświadczyła w środę Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza w odpowiedzi na zapowiedź wprowadzenia embarga na tranzyt przez Polskę niektórych produktów rolnych z Ukrainy.
Litwa od poniedziałku zaostrzyła kontrolę zboża wwożonego z Rosji i Białorusi oraz innych terytoriów wysokiego ryzyka. Jest to reakcja m.in. na informację, że Rosja przez porty Morza Bałtyckiego eksportuje zboże z terytoriów okupowanych na Ukrainie.
Załadowanie zboża na statek trwa dziś w Polsce dwukrotnie wolniej niż w Niemczech, a rozładowanie przewożącego je pociągu: nawet czterokrotnie. Dlatego infrastruktura transportowa, w szczególności kolejowo-portowa, wymaga natychmiastowej rozbudowy i modernizacji, aby potencjał polskich eksporterów rolnych mógł być w pełni wykorzystywany - to główna konkluzja debaty eksperckiej dot. bezpieczeństwa żywnościowego zorganizowanej podczas Kongresu Odporność 2024.
2023 rok przyniósł portowi w Rydze rekord w przeładunkach kontenerów. Po raz pierwszy w historii przekroczyły one 5 mln ton.
Zarząd spółki MBF Group S.A. z siedzibą w Warszawie przekazał, że 4 grudnia 2023 ostatecznie zweryfikował akceptację oferty na dostawy pszenicy do portu Lagos w Nigerii. Odbywa się to w nawiązaniu do Raportu Bieżącego ESPI nr 56/2023 z dn. 22 listopada 2023 roku w sprawie zawarcia umów w zakresie dostaw produktów rolnych.
W październiku br. eksport zbóż ogółem drogą morską z Polski wyniósł ponad 851 tys. ton wobec 437 tys. ton wyeksportowanych w październiku 2022 r. – poinformowała Izba Zbożowo-Paszowa. W skali kraju ziarno kukurydzy zostało zebrane z ponad 85 proc. areału – oszacowano.
Musimy wykorzystać swoje pięć minut, żeby odbudować polskie przetwórstwo, rozbudować infrastrukturę i budować polskie marki eksportowe w sektorze rolno-spożywczym – przekazała w rozmowie z PAP prezes Izby Zbożowo-Paszowej Monika Piątkowska. Prezes Izby Zbożowo-Paszowej Monika Piątkowska zauważyła, że eksport produktów rolno-spożywczych z Polski rośnie z roku na rok. Wskazała, że w 2022 r. wyniósł on ponad 47 mld euro. W jej ocenie jedną z barier rozwoju dla eksportu tego sektora jest infrastruktura.
Ukraina nie zatrzymywała funkcjonowania tymczasowego korytarza zbożowego przez Morze Czarne, a doniesienia o zawieszeniu trasy są nieprawdziwe; porty wokół Odessy nadal obsługują statki, które przybyły tą drogą - oświadczył w czwartek wicepremier Ukrainy Ołeksandr Kubrakow.
Wspólne ćwiczenia sił morskich USA i Tajwanu. Rośnie współpraca obu państw w obliczu zagrożenia ze strony Chin
OSW: niemieckie porty morskie są w kryzysie, notują spadki przeładunków
Polski Dzień Morza w Budapeszcie z udziałem przedstawicieli branży portowej
Eco Edison, statek serwisowy Ørsted oficjalnie ochrzczony
Rosyjski okręt szpiegowski działa na Bałtyku
Wielka akcja antynarkotykowa Guardia Civil. Zatrzymano sześć łodzi wyładowanych narkotykami