14 listopada br. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, wiceminister Paweł Bejda spotkał się z delegacją bliźniaczego resortu z Korei Południowej. Wydarzenie było kolejnym, w trakcie którego reprezentanci resortów obrony obu państw rozmawiali o współpracy na niwie wojskowej, w tym o realizowanych przedsięwzięciach oraz dalszych możliwościach współpracy.
Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
W sektorze przemysłowym – od portów i stoczni, przez logistykę, aż po hale produkcyjne – zarządzanie ryzykiem i minimalizacja awarii są kluczowe. Bezpieczeństwo przestało być traktowane jako wyłącznie koszt, stając się strategicznym czynnikiem operacyjnym i wizerunkowym. Obok podstawowych środków ochrony osobistej, na pierwszy plan wysuwają się dziś dwie kluczowe procedury, które decydują o minimalizacji strat: system LOTO oraz skuteczne reagowanie na wycieki substancji niebezpiecznych.
Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Geoje odbyło się wodowanie okrętu podwodnego ROKS Jang Yeong-sil (SS-087). To ważne wydarzenie zarówno dla sił morskich państwa, jak i wykonawcy, koncernu Hanwha Ocean, gdyż jest to jednostka nowej podserii, KSS-III Batch II. Co też istotne, projekt jest też „towarem eksportowym”, proponowanym Polsce w ramach programu „Orka”.
Współpraca przemysłów zbrojeniowych, transfer technologii oraz dostawy sprzętu dla Wojska Polskiego były wśród głównych tematów rozmowy, którą 20 października przeprowadzili minister obrony narodowej, Władysław Kosiniak-Kamysz oraz szef Kancelarii Prezydenta Korei Południowej Panem Kang Hoon-sik, który przewodniczy przebywającej w Polsce delegacji tego państwa. Obecnie są realizowane przedsięwzięcia związane z dostawami uzbrojenia dla sił lądowych i powietrznych, acz ideą są dostawy dla morskich.
Ogłoszony w styczniu przez prezydenta USA plan „przebudzenia” amerykańskich stoczni wywołuje wiele kontrowersji głównie z jednego powodu. Jest nim nałożenie opłat na zbudowane w Chinach statki, które wpływają do krajowych portów. Celem jest wymuszenie zamówień na jednostki morskie w zakładach w USA, ale reperkusje tego mogą okazać się dotkliwe nie tylko dla branży stoczniowej. Na ten moment pojawiają się informacje o problemach wokół zleceń realizowanych w chińskich stoczniach.
Gazprom wyprzedał swoje udziały w Serbskim Przemyśle Naftowym (NIS), największym koncernie naftowym kraju - przekazało w niedzielę Radio Wolna Europa. NIS trafił na listę firm zagrożonych sankcjami USA, ponieważ większość udziałów posiadały w firmie rosyjskie Gazprom i Gazprom Nieft.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Na terenie stoczni znajdującej się w Filadelfii, odbyła się ceremonia położenia stępki pod pierwszy z trzech kontenerowców klasy Alotha dla przewoźnika Matson. Przedsięwzięcie ma wpisywać się w odrodzenie amerykańskiego przemysłu stoczniowego. Sęk w tym, że wydarzenie miało miejsce w… Hanwha Philly Shipyard, zakładzie którego zakup sfinalizował w ub. r. południowokoreański koncern Hanwha.
W Sopocie rozpoczął się dziś Kongres Polskie Porty 2030. Ponad 900 reprezentantów polskiej branży morskiej rozmawia o problemach i szansach sektora oraz jego rosnącym znaczeniu dla gospodarki oraz bezpieczeństwa kraju i regionu.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”