Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował, że w środę rząd ma podjąć decyzje dotyczące programu Orka, czyli zakupu okrętów podwodnych. Jeszcze w tym tygodniu podczas Święta Marynarki Wojennej może zostać ogłoszone państwo partnerskie i główne założenia projektu.
Stocznia należąca do Huntington Ingalls Industries przekazała do US Navy 25. okręt podwodny typu Virginia, USS Massachusetts (SSN 798). Już niedługo jednostka ta wejdzie do służby, po ponad pięciu latach prac.
Transformacja, przez którą przechodzi PGZ Stocznia Wojenna w ostatnich latach, to coś więcej niż reorganizacja zakładu produkcyjnego. To świadoma strategia budowania kompetencji przemysłowych, od których zależy bezpieczeństwo morskie Polski na kolejne dekady. Stocznia nie ogranicza się do realizacji kontraktów - tworzy fundamenty technologiczne i kadrowe, które umożliwią kompleksowe wsparcie polskiej Marynarki Wojennej przez cały cykl "życia" okrętów.
Hiszpańska agencja prasowa EFE zauważyła w sobotę w obszernej korespondencji dotyczącej rejonu Morza Karaibskiego i pobliskich wód Oceanu Spokojnego, że od kilku miesięcy „nieustannie wzrasta obecność floty wojennej, samolotów bojowych i sił specjalnych USA w ramach operacji przeciwko przemytowi narkotyków, nazwanej Włócznia Południa”.
Coraz mniej czasu pozostaje do ogłoszenia decyzji o wyborze oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć na żywo, jak prezentuje się propozycja włoskiego koncernu Fincantieri w postaci okrętów podwodnych serii U212 NFS (Near Future Submarine).
Niemiecka stocznia z siedzibą w Kilonii poinformowała o ważnym kroku w ramach współpracy obronnej z Kanadą. Chodzi o kluczowy system CMS-300, który użytkowany z sukcesami przez niemieckie siły morskie miałby trafić do kolejnego nabywcy. W tle są stałe starania o pozyskanie kontraktu na okręty podwodne, gdzie jednym z dwóch oferentów jest właśnie TKMS.
Seria fregat określanych jako obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI), budowana przez Naval Group, powstaje dla Francji i Grecji. Pierwszy z tych krajów otrzymał już okręt, drugi najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Pojawiły się informacje, że zamówienie na trzy takie jednostki może złożyć Portugalia.
Jan De Nul poinformował o zwodowaniu jego najnowszego kablowca, Fleeming Jenkin. Firma będzie go używać do instalacji kabli podmorskich do przesyłu energii odnawialnej. Statek ma ładowność 28 000 ton, co czyni go największą jednostką tego typu statkiem na świecie. Dostawa jest zaplanowana na II poł. 2026 roku.
Kolumbijscy naukowcy wydobyli pierwsze przedmioty z legendarnego hiszpańskiego galeonu San José, wynosząc na powierzchnię armatę, trzy monety i filiżankę porcelanową. Galeon spoczywa na dnie od 1708 r. Wrak kryje jeden z najbardziej wartościowych skarbów podwodnych na świecie.
Zakończyła się kolejna edycja światowych targów METSTRADE w Amsterdamie – najbardziej prestiżowego wydarzenia dla branży rekreacyjno-morskiej – leisure marine. Tegoroczna edycja przyciągnęła rekordową liczbę wystawców oraz odwiedzających, a atmosfera intensywnej wymiany wiedzy i doświadczeń towarzyszyła wszystkim dniom wydarzenia.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem