Zwrot po spotkaniu prezydenta Panamy, José Raúl Mulino, z sekretarzem stanu USA, Marco Rubio. W efekcie panamskie władze zapowiedziały, że nie będą przedłużać porozumienia z Chinami z 2017 roku w sprawie Inicjatywy Pasa i Szlaku oraz że zamierza unieważnić umowy z Pekinem przed datą pierwotnego zakończenia, ustalonego na przełom 2027 i 2028 roku.
Przed nami XIII edycja Forum FRACHT. Wydarzenie odbędzie się w dniach: 26-27 marca 2025 roku w Sopocie. Tym razem hasłem przewodnim konferencji będzie polska prezydencja w Radzie UE. Eksperci, przedsiębiorcy, przedstawiciele administracji rozmawiać będą m.in. o roli Polski w kształtowaniu unijnej polityki transportowej w kontekście bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju oraz efektywności energetycznej. Organizatorami Forum Fracht są: Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko - Ukraińska Izba Gospodarcza
Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
Chiny są głównym eksporterem jeżeli chodzi o rynek europejski. W transporcie z Państwa środka przeważa elektronika, maszyny, części samochodowe a także tekstylia , zabawki oraz małe AGD. Jak się okazuje inne kraje z Azji również w dużych ilościach eksportują swoje towary do Europy. Są to m.in. Indie, Pakistan, Wietnam, Korea czy Tajlandia.
PSA International, jeden z wiodących globalnych operatorów portowych, podjął strategiczną decyzję o inwestycji w nowy śródlądowy terminal w Duisburgu. Nabywając 22-procentowy udział w niemieckiej spółce, gigant z Singapuru kontynuuje swoją ekspansję na europejskim rynku, co stanowi kolejny krok w rozwoju potężnej sieci portów PSA.
Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny.
Inwazja Rosji na Ukrainę i sojusz Białorusi z agresorem skomplikowały i tak utrudnioną przez COVID-owe przerwy w łańcuchach dostaw wymianę handlową Polski z Chinami. Spada głównie eksport z Polski do Państwa Środka. Import rośnie, ponieważ realizowany jest poprzez globalne połączenia oraz Nowy Jedwabny Szlak. – 32 proc. importu z Chin dzisiaj ma charakter zaopatrzeniowy. Wiele polskich firm nie tylko wykorzystuje chińskie elementy, podzespoły, komponenty, ale także dystrybuuje je na całą UE. Stąd nastawialiśmy się, i słusznie, wy
Wojna w Ukrainie, sankcje i 80 proc. spadek obrotów na Nowym Jedwabnym Szlaku zaburzyły łańcuchy dostaw i wymusiły radykalne zmiany w spedycji towarów. To wyzwanie, ale i szansa dla Gdańska, drugiego pod względem ilości przeładunków portu na Bałtyku. „Jesteśmy portem, który będzie zabezpieczał logistykę drogą morską dla Ukrainy” – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) - strefa handlowa Azji i Pacyfiku działać będzie od stycznia. Powstaje nowe centrum handlu światowego z jedną trzecią światowego PKB. Nowa umowa o wolnym handlu, obejmująca jedną trzecią światowej gospodarki, zniesie 90% ceł między 15 krajami Azji Wschodniej i Pacyfiku i oczekuje się, że zwiększy eksport wewnątrzregionalny o 42 miliardy dolarów.
Polska, dzięki swojemu centralnemu położeniu w Europie oraz faktowi, że znajduje się na styku dwóch systemów rozstawu szyn kolejowych, jest krajem tranzytowym dla większości transportów z Chin na Stary Kontynent. Z roku na rok jednak jej udział w przejazdach w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku maleje. Winne są niedostateczne możliwości infrastrukturalne i operacyjne punktu przeładunkowego w Małaszewiczach, położonego kilkanaście kilometrów od granicy z Białorusią. Sytuację dodatkowo komplikuje napięta sytuacja ze wschodnim sąsiadem
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?