W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
W sobotę, 18 października, do Portu Gdańsk zawinie chiński kontenerowiec Istanbul Bridge. Jednostka testuje trasę tzw. Arktycznego Jedwabnego Szlaku – połączenia morskiego, które może znacząco przyspieszyć transport towarów z Chin do Europy.
Globalne przewozy kontenerowe bieżący rok rozpoczęły od trzęsienia, które zafundowały im Stany Zjednoczone zapowiadając, a następnie wprowadzając system wysokich taryf celnych na eksportowane towary. Spotkało się to z działaniami odwetowymi, co jeszcze bardziej studziło prognozy wolumenów na bieżący rok. Szczególnym celem wdrażanych regulacji były Chiny, z którymi Stany Zjednoczone notują wysoki deficyt handlowy w obrocie towarowym.
World Container Index (WCI) spadł w ostatnim notowanym tygodniu o 3,3%. To oznacza, że już szósty z rzędu spadają frachty na rynku przewozu kontenerów – informuje Drewry w najnowszym komunikacie.
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Port Gdańsk po raz kolejny potwierdził swoją silną pozycję na międzynarodowej arenie, biorąc udział w prestiżowym Forum Współpracy Portów Morskiego Jedwabnego Szlaku w chińskim Ningbo. To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży morskiej na świecie, które rokrocznie przyciąga tysiące uczestników, stając się platformą do dzielenia się doświadczeniami, nawiązywania relacji i wyznaczania kierunków rozwoju globalnego handlu morskiego.
Wolumen ubiegłorocznych światowych morskich przewozów kontenerowych szacowany jest na 168 mln TEU. Tym samym ubiegły rok można ocenić jako dobry dla sektora, bowiem ruch wzrastał w tempie około 5,3%. Pozwoliło to na uzyskanie historycznie najlepszych wyników w skali globalnej. Z przewozami związane są oczywiście usługi portów i terminali kontenerowych. W tym przypadku globalny rynek zbliżył się do poziomu 900 mln TEU przeładowanych w portach morskich świata.
Do 2027 r. Chiny zamierzają zwiększyć potencjał produkcyjny przemysłu okrętowego o 80%. Ich potencjał produkcyjny kilkakrotnie przekroczy możliwości stoczni UE. Z kontraktami na ponad 3200 statków chińskie stocznie mają 56% udziału w globalnym portfelu zamówień według tonażu CGT. Od dekady stoczniowcy z Chin wchodzą w nowe, najbardziej zaawansowane technologicznie projekty. W 2024 r. chiński portfel zamówień na budowę statków osiągnął rekordowe wielkości i nic nie wskazuje na to, że miałoby się to zmienić. Europa jest trzecia, z
Eksplozja kontenera na statku YM Mobility, do której doszło w miniony piątek w chińskim porcie Ningbo-Zhoushan może mieć poważne konsekwencje i wpływ na globalne łańcuchy dostaw. Ostrzega przed tym Container xChange, internetowa platforma handlu i dzierżawy kontenerów.
W piątek w chińskim porcie Ningbo-Zhoushan doszło do eksplozji na statku należącym do tajwańskiej firmy żeglugowej Yang Ming Marine Transport Corp.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim