Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
3 października 2025 r. w Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” odbyła się uroczystość rozpoczęcia palenia pierwszych blach pod budowę nowoczesnego stawiacza pław dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. W wydarzeniu wziął udział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Ministrowie obrony Finlandii i Szwecji odwiedzili stocznię Rauma Marine Constructions, gdzie zapoznali się z trwającą budową czterech korwet typu Pohjanmaa, w ramach projektu Squadron 2020. Jednostki te mają wzmocnić potencjał fińskich sił morskich (Merivoimat) i zarazem stanowić dowód potencjału krajowego przemysłu okrętowego. Biorąc pod uwagę zaangażowanie szwedzkiego koncernu Saab w to przedsięwzięcie oraz plany rządu w Sztokholmie celem zakupu nowych okrętów, pojawiają się pytania, czy kolejne powstaną właśnie w Finlandii.
W 2025 roku antarktyczna pokrywa lodowa osiągnęła trzeci najmniejszy zasięg zimowego maksimum od początku satelitarnych pomiarów, czyli od 47 lat. Według najnowszych danych US National Snow and Ice Data Center (NSIDC), zimowy maksimum lodu morskiego na Antarktydzie wyniosło 17,81 mln km² (17 września 2025), co jest wartością aż o 900 tys. km² niższą od średniej z lat 1981-2010.
Tankowiec Lynx, o długości około 275 metrów, utknął w lodzie arktycznym podczas rejsu z Murmańska w Rosji do Chin. Od 14 września przez kilka dni statek był zablokowany. Jednostka nie posiada klasy lodowej.
W mieszczącej się w Gdańsku stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się kolejne wodowanie trawlera, który trafi do zagranicznego armatora. Było to piąte tego rodzaju wydarzenie w tym roku. Poprzednie miało miejsce w lipcu, gdy z pochylni B1 zjechała jednostka o nazwie Pathway.
Największa i najstarsza góra lodowa A23a, która oderwała się od Antarktydy w 1986 r., roztopi się i zniknie w ciągu kilku tygodni – stwierdził Andrew Meijers, oceanograf z British Antarctic Survey, w wywiadzie dla AFP. Według niego proces zachodzi dynamicznie ze względu na wysoką temperaturę wody.
Grubość pokrywy lodowej na należącym do Norwegii polarnym archipelagu Svalbard w ciągu roku zmniejszyła się o dwa metry. Choć Spitsbergen i sąsiednie wyspy są 50 razy mniejsze od Grenlandii, straciły więcej lodu. Takiego tempa topnienia nie przewidywały modele tworzone przez glacjologów z Oslo.
W znajdującej się w kanadyjskim Halifax stoczni należącej do Irving Shipbuilding odbyła się 6 sierpnia uroczystość chrztu szóstego, ostatniego okrętu patrolowego typu Harry DeWolf. Przyszły HMCS Robert Hampton Gray będzie przeznaczony do trudnej służby w arktycznych rejonach Kanady.
Bollinger Shipyards, Rauma Shipyards, Seaspan Shipyards i Aker Arctic ogłosiły 29 lipca nawiązanie strategicznego partnerstwa w celu dostarczenia siłom amerykańskiej straży wybrzeża w zakresie arktycznych patrolowców, zdolnych do działania na mroźnych, północnych wodach. Jednocześnie podkreślają tu rolę transferu innowacji, technologii i doświadczenia projektowego niezbędnego do budowy lodołamaczy nowej generacji w USA.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO