Pod koniec 2022 roku Chiny ogłosiły koniec trzyletniego reżimu lockdownów prowadzonego w myśl polityki „zero covid”, a globalne rynki liczyły na szybkie odbicie gospodarki Państwa Środka. Tak się jednak nie stało. Jednym ze skutków słabego odbicia w drugiej co do wielkości gospodarce świata są niskie ceny surowców, zwłaszcza ropy naftowej. Notowaniom nie przyszło w sukurs nawet cięcie produkcji przez OPEC+ i dodatkowo przez Arabię Saudyjską.
W 2021 r. spożycie produktów z ryb i owoców morza w krajach Unii Europejskiej rosło. W 2021 r. wydatki gospodarstw domowych na ryby i owoce morza w UE-27 wzrosły o 7% w porównaniu do 2020 r. Trend ten utrzymuje się od 2019 r. – informuje EUMOFA (European Market Observatory for Fisheries and Aquaculture Products) w najnowszym raporcie.
Kolejne tygodnie trzeciego kwartału 2022 roku, to kontynuacja zmian na rynkach żeglugowych wielu segmentów jednostek. Spadki zarówno frachtów jak i stawek czarterowych notowano zarówno dla jednostek wielozadaniowych oraz ciężarowców jak i kontenerowców. Inaczej sytuacja wyglądała w branży żeglugi wycieczkowej, gdzie po ciężkim okresie rynek nadal wzrasta, ale osiągane poziomy sprzedaży nie są tak wysokie jak sprzed okresu przedpandemicznego.
Branża portowa w Wielkiej Brytanii to bardzo istotna i ważna gałąź całej gospodarki, co wynika nie tylko z historii i tradycji, ale również i współczesnych wymogów oraz oczekiwań biznesowych. Świadczy o tym, to że 95% towarów powiązanych z gospodarką Zjednoczonego Królestwa obsługiwanych jest właśnie drogą morską.
Zgodnie z nakazem lokalnych władz w mieście Xiamen na wschodnim wybrzeżu Chin testom na koronawirusa poddawani są nie tylko rybacy wracający z połowu, ale również złowione przez nich ryby i owoce morza – podały w czwartek chińskie media.
Przeładunek kontenerów w porcie w Hamburgu w pierwszej połowie 2022 roku rozwijał się lepiej niż oczekiwano: z wynikiem wynoszącym 4,4 miliona TEU (standardowe kontenery 20-stopowe), w pierwszych sześciu miesiącach roku osiągnięto niewielki wzrost o 0,9 procent. W porównaniu z głównymi konkurencyjnymi portami Europy Północnej: Antwerpią-Brugią, Rotterdamem i Bremą/Bremerhaven, które odnotowały spadki przeładunku kontenerów, Hamburg był jedynym głównym portem w tym zakresie, który odnotował plus.
Globalne łańcuchy dostaw nadal są zakłócane przez lokalne ogniska COVID-19, a sytuację dodatkowo pogorszył wybuch wojny w Ukrainie. W efekcie średnie opóźnienie statków na całym świecie wciąż wynosi około tygodnia, a problemy dotkliwie odczuwają zwłaszcza małe i średnie firmy oraz przedsiębiorstwa pracujące w modelu just in time, które utrzymują minimalny poziom zapasów magazynowych. – Dzisiaj nikt nie jest w stanie zagwarantować im płynności dostaw – mówi Piotr Kozłowski z DB Schenker. Sytuacja transportowa uderza też w konsumen
Skutki braku rosyjskiego gazu zależą m.in. od stanu zapełnienia magazynów tego surowca - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny. Według analityków PIE nawet w przypadku pełnego zapełnienia magazynów w UE, problemem jest ograniczona przepustowość interkonektorów pomiędzy krajami członkowskimi.
Go Ropes założyli Łukasz Łabędź, Mateusz Archacki i Mateusz Wiszniewski. Pomimo tego, że firma rozpoczęła działalność tuż przed pandemicznym lockdownem, w tej chwili jest czwarta w Polsce pod względem ilości wydawanych certyfikatów (1Q2022). Jak zgodnie podkreślają właściciele, ich przewagą nad konkurencją jest znajomość branży wiatrowej od podszewki.
W stoczni Jiangnan w Szanghaju uroczyście zwodowano w piątek lotniskowiec Fujian, trzeci tego rodzaju okręt w marynarce chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ALW) i pierwszy w całości opracowany i zbudowany w Chinach – podały państwowe chińskie media.
Morska Jednostka Rakietowa bierze udział w estońskim ćwiczeniu "Spring Storm 24"
Postęp prac przy zawalonym moście w Baltimore. Zostanie otwarta wodna trasa dla jednostek rekreacyjnych
Vard zbuduje dwa statki serwisowe do obsługi tajwańskiej farmy wiatrowej na morzu
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna otworzyła drzwi do świata innowacji
CMS wspiera Gaz-System przy zawarciu pierwszej w Polsce umowy czarteru jednostki FSRU
Huti zapowiadają nasilenie ataków na statki