Coraz mniej czasu pozostaje do ogłoszenia decyzji o wyborze oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć na żywo, jak prezentuje się propozycja włoskiego koncernu Fincantieri w postaci okrętów podwodnych serii U212 NFS (Near Future Submarine).
Po aktach dywersji na polskiej kolei ruszyła operacja „Horyzont” i akcja policyjna pod kryptonimem Tor, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa linii kolejowych i węzłów komunikacyjnych. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych podjęła postępowanie w sprawie incydentów. Wracamy do analizy dotyczącej najbardziej zagrożonych miast w Polsce, wśród nich jest Gdańsk.
Jan De Nul poinformował o zwodowaniu jego najnowszego kablowca, Fleeming Jenkin. Firma będzie go używać do instalacji kabli podmorskich do przesyłu energii odnawialnej. Statek ma ładowność 28 000 ton, co czyni go największą jednostką tego typu statkiem na świecie. Dostawa jest zaplanowana na II poł. 2026 roku.
Już niedługo ruszy budowa nowego okrętu ratowniczego dla polskiej Marynarki Wojennej. W PGZ Stocznia Wojenna odbędzie się, 26 listopada, cięcie blach pod jednostkę programu "Ratownik". Polski Rejestr Statków prowadzi nadzór nad jej projektowaniem i budową.
Przedstawiciele pomorskich władz samorządowych oraz norweskiego koncernu obronnego Kongsberg Defence & Aerospace podpisali list intencyjny dotyczący strategicznej współpracy gospodarczej. Ma to związek z planami utworzenia na Pomorzu nowoczesnego zakładu produkcyjnego z myślą o przemyśle obronnym. Stanie się on również częścią rządowego projektu Zielonego Okręgu Przemysłowego „Kaszubia”, integrującego przemysł, energetykę i innowacje, wspierając zrównoważony rozwój regionu.
Chorwacki przewoźnik morski Jadrolinija podpisał w list intencyjny z Bankiem Swiatowym i Międzynarodową Korporacją Finansową (IFC) na kredyt w wysokości 280 milionów euro na budowę dziesięciu nowych ekologicznych statków. Ostateczna umowa kredytowa planowana jest na marzec lub kwiecień 2026 roku.
Transformacja, przez którą przechodzi PGZ Stocznia Wojenna w ostatnich latach, to coś więcej niż reorganizacja zakładu produkcyjnego. To świadoma strategia budowania kompetencji przemysłowych, od których zależy bezpieczeństwo morskie Polski na kolejne dekady. Stocznia nie ogranicza się do realizacji kontraktów - tworzy fundamenty technologiczne i kadrowe, które umożliwią kompleksowe wsparcie polskiej Marynarki Wojennej przez cały cykl "życia" okrętów.
"Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia" - to temat konferencji zorganizowanej przez Polski Rejestr Statków. Wnioski z dyskusji są proste - w branży intermodalnej potrzebne są inwestycje w infrastrukturę, automatyzację, ale krytycznie ważne jest też podnoszenie kompetencji pracowników na wszystkich etapach procesów logistycznych. Ciekawym wątkiem była dyskusja o tym, czemu... ze statków spadają kontenery i czemu nikt tego nie raportuje.
Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo - oświadczyła w czwartek szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji w Polsce. I zapowiedziała m.in. uderzenie w rosyjską "flotę cieni".
Komisja Europejska zatwierdziła możliwość wykorzystania środków unijnych na rozwój elbląskiego portu. Chodzi o 200 mln zł z regionalnego programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027 – poinformowali marszałek województwa Marcin Kuchciński oraz prezydent Elbląga Michał Missan.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem