Parę dni temu ogłoszono, że Vestas, duńska firma specjalizująca się w produkcji turbin wiatrowych, zawiesza plany otwarcia swojej największej fabryki w Polsce, powołując się na słaby popyt na rynku europejskim. Sprawę skomentowało Polskie Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).
Przedstawiciele SG WP zadeklarowali podczas czwartkowego posiedzenia komisji obrony, że planowane terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni będą konkurencją dla największych NATO-wskich hubów morskich. Inwestycje mają znacząco przyspieszyć m.in. proces przerzutu sił sojuszniczych na terytorium RP.
Proces inwestycyjny zmierza do realizacji inwestycji budowlanej, od ustalenia warunków zabudowy, poprzez uzyskanie projektu budowlanego i realizację robót budowlanych, aż do oddania obiektu do użytkowania. Jest z założenia długotrwały, skomplikowany i angażuje wiele podmiotów (zamawiający, wykonawcy, projektanci, inżynierowie kontraktu, podwykonawcy).
Terminale kontenerowe w Stanach Zjednoczonych są dziś dobrym przykładem tego, jak istotną rolę odgrywają porty morskie w gospodarce. Po decyzjach władz dotyczących podniesienia ceł – zarówno po stronie Pacyfiku, jak i Atlantyku – Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) obniżył prognozy wzrostu światowej gospodarki. Według najnowszego raportu World Economic Outlook, globalna gospodarka wzrośnie w 2025 roku jedynie o 2,8%.
Chińskie firmy są zaangażowane w jedną trzecią z 231 portów Afryki, co oznacza znacznie większą obecność i wpływy, niż gdziekolwiek indziej na świecie.
Współzależność gospodarcza i polityczna wielu państw afrykańskich i firm z Chin stała się faktem. W wielu przypadkach przyjęła formę współzależności finansowej. W niektórych przypadkach przyjęła poziom współpracy militarnej. To kolejny dowód na gospodarczą, polityczną i militarną rolę portów w państwach mających dostęp do mórz i oceanów.
W dniach 18-19 marca 2025 roku w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni odbyła się 14. edycja międzynarodowej konferencji Transport Week. To jedno z kluczowych wydarzeń branżowych poświęconych transportowi, logistyce oraz portom morskim przyciągnęło wielu ekspertów i przedstawicieli sektora z całej Europy. Konferencja, organizowana przez firmę Actia Forum, dostarczyła uczestnikom bogaty program dyskusji oraz okazję do nawiązania cennych kontaktów biznesowych.
– Dyskurs prowadzony przez stronę niemiecką odnośnie tego, że polskie porty i ich dynamiczny wzrost stanowi zagrożenie dla gospodarki naszych sąsiadów, jest błędny. Uznajemy europejską konkurencję za naturalną, a zachodniopomorską racją stanu jest rozwijanie portu w Szczecinie, portu w Świnoujściu oraz przejmowanie kontrahentów z całej Europy. Niemcy to nasz partner gospodarczy, nasza siła gospodarcza jest zależna od jego siły, ale nie ma naszej zgody na to, by Polska rezygnowała z szans na umacnianie swoich strategicznych sektor
Chiny zwiększają swój udział w południowoamerykańskim sektorze morskim poprzez regionalne inwestycje portowe. Dynamiczna ekspansja portowa Państwa Środka w Ameryce Południowej może budzić uzasadnione zainteresowanie w kontekście geopolitycznym, tym bardziej, że rozgrywa się tuż za miedzą Stanów Zjednoczonych.
Budowa tunelu miała turystycznie "otworzyć Świnoujście na świat", ale też sprawiła, że gospodarczo ten kurort stał się obiektem obserwacji sektora offshore i gospodarki morskiej. Przeprawa pod Świną ma już rok i w opinii przedsiębiorców jest to jedna z najważniejszych inwestycji w województwie zachodniopomorskim po 1989 roku.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?