W dniach 18-19 marca 2025 roku w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni odbyła się 14. edycja międzynarodowej konferencji Transport Week. To jedno z kluczowych wydarzeń branżowych poświęconych transportowi, logistyce oraz portom morskim przyciągnęło wielu ekspertów i przedstawicieli sektora z całej Europy. Konferencja, organizowana przez firmę Actia Forum, dostarczyła uczestnikom bogaty program dyskusji oraz okazję do nawiązania cennych kontaktów biznesowych.
– Staramy się zawsze na Transport Week odpowiadać na oczekiwania branży, a branża wydaje się teraz być w punkcie zawieszenia. Wiemy co się dzieje w geopolityce – zaczęły się negocjacje do ewentualnego skończenia wojny w Ukrainie, mamy nowego prezydenta w Stanach Zjednoczonych. To powoduje pewne pytania i my staramy się szukać na nie odpowiedzi. Mamy też nową Komisję Europejską, zapowiedzi przygotowania strategii portowej dla Unii Europejskiej oraz zmian w jej budżetach. To wszystko ma bardzo duże znaczenie dla branży portowej na najbliższe lata – mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum.
Pierwszy dzień konferencji skupił się na aktualnych trendach i wyzwaniach, jakie stoją przed europejskim sektorem transportowym. Wystąpienie Isabelle Ryckbost z European Sea Ports Organisation podkreśliło, że Europa staje się coraz bardziej aktywna w dyplomacji gospodarczej, ale jednocześnie koncentruje się na zwiększaniu budżetu militarnego. Ryckbost wskazała, że porty odgrywają kluczową rolę w rozwiązywaniu współczesnych wyzwań i powinny być bardziej asertywne w swoich działaniach.
Steve Wray (Infrata) przeanalizował zmiany w europejskim rynku transportowym, wskazując na brak bezpośrednich połączeń do krajów bałtyckich i nordyckich oraz rozwój dedykowanych połączeń dowozowych dla Maersk i Hapag-Lloyd do Gdańska. Natomiast Christopher Stein, niezależny ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, ostrzegł przed ryzykami związanymi z cyfryzacją systemów transportowych, podkreślając znaczenie jakości oprogramowania.
Kolejną część konferencji poświęcono inwestycjom infrastrukturalnym w portach. Ewelina Ziajka, Senior Key Account Specialist w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia omówiła plany budowy Portu Zewnętrznego, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju regionu. Zaznaczyła, że Port Gdynia skutecznie reaguje na globalne kryzysy dzięki elastyczności, cyfryzacji i długoterminowej strategii inwestycyjnej.
– Jako port uniwersalny, dzięki zapasowi zdolności przeładunkowej, skutecznie obsługujemy zwiększone transporty węgla, zboża i ładunków z Ukrainy. Kluczowe znaczenie ma cyfryzacja, w tym cyfrowy bliźniak portu, pozwalający lepiej planować inwestycje i dostosowywać moce przerobowe. Długoterminowe myślenie zapewni nowoczesność i konkurencyjność portu na kolejne dekady.
Maksymilian Czapiewski, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk przedstawił strategię inwestycyjną Portu Gdańsk, w tym budowę terminalu FRSU, systemu zasilania brzegowego oraz rozbudowę połączeń z Naftoportem.
– Choć jesteśmy liderem wzrostu na Bałtyku, to inwestujemy dalej. Kluczowe staje się przyciąganie zagranicznego kapitału i linii żeglugowych, nie tylko w segmencie intermodalnym, ale także dla różnorodnych ładunków. Gdańsk korzysta z zaangażowania PSA International, co zapewnia know-how i optymalizację kosztów. Rynkowe przetasowania, sojusze żeglugowe i rozwój MSC wpłyną na układ sił w europejskich portach, dlatego musimy aktywnie współpracować z przewoźnikami – podkreśla Czapiewski.
Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zaprezentował projekt budowy Zielonego Terminalu w Porcie Szczecin, który będzie obsługiwać statki i pojazdy wykorzystujące paliwa alternatywne. Opowiedział o inwestycjach w portach Pomorza Zachodniego i potencjale tego regionu.
– Inwestujemy w rozbudowę portów i nowoczesne rozwiązania logistyczne. W Świnoujściu powstaje nowy terminal kontenerowy i rozwijamy terminal promowy oraz intermodalny. Port w Szczecinie zyska głębokowodny dostęp (12,5 m) i nowe zaplecze kontenerowe. Region staje się centrum offshore. Kluczowa jest także infrastruktura – modernizujemy linie kolejowe i rozwijamy transport barkowy, aby efektywnie obsługiwać wzrastający ruch towarowy.
Jednym z gorących tematów była elektryfikacja transportu. Krzysztof Krawiec z Polskiego Instytutu Ekonomicznego omówił polityki UE w zakresie zrównoważonego transportu, wskazując na wyzwania związane z implementacją nowych rozwiązań. Per Olovsson (Cavotec) przedstawił nowoczesne technologie zasilania brzegowego, natomiast Jan Jarmakowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal zaprezentował udział GCT w projekcie Blue Supply Chain, mającym na celu modernizację przeładunków w kierunku bardziej energooszczędnych rozwiązań.
– Elektryfikacja w terminalach przede wszystkim wpływa na poprawę procesów, a także w dużej mierze przyczynia się do zwiększenia efektywności operacji przeładunkowych. Urządzenia stają się coraz nowocześniejsze i wyposażone w zaawansowane narzędzia, szczególnie wizyjne. Operatorzy są wspierani przez kamery, co ułatwia im pracę i zwiększa jej bezpieczeństwo. Coraz więcej urządzeń jest także zdalnie sterowanych. Najnowszym trendem jest wprowadzanie w pełni autonomicznych maszyn, które potrafią poruszać się w środowisku portowym bez udziału człowieka. Są one sterowane przez sztuczną inteligencję oraz systemy komputerowe – opisuje Jan Jarmakowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal.
Dziugas Šaulys (Port Kłajpeda) omówił projekt budowy pięciu stacji OPS oraz wprowadzenie zielonej floty. Erik Eskling Hansen reprezentujący Port Ystad zaprezentował nowoczesny terminal ro-ro, a Orkun Saruhanoglu, dyrektor generalny DHL Supply Chain CEE podkreślił, że w Europie jedynie 2,3% ciężarówek jest elektrycznych, co pokazuje długą drogę do pełnej elektryfikacji sektora.
– W DHL Supply Chain konsekwentnie wdrażamy zrównoważone rozwiązania logistyczne i jesteśmy pionierami w tej dziedzinie. Naszym celem jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla we wszystkich naszych operacjach na całym świecie. Pracujemy nad wieloma innowacyjnymi projektami, takimi jak elektryczne napędy, transport multimodalny i optymalizacja łańcucha dostaw – opisał Orkun Saruhanoglu, dyrektor generalny w DHL Supply Chain Central & Eastern Europe.
Transport Week 2025 ponownie okazał się wydarzeniem kluczowym dla branży, przynoszącym aktualne analizy, prognozy i inspirujące debaty. Eksperci zgodzili się, że przyszłość transportu morskiego i lądowego zależy od innowacji, inwestycji w infrastrukturę oraz współpracy międzysektorowej. Elektryfikacja, digitalizacja i zrównoważone inwestycje w portach pozostają kluczowymi wyzwaniami i szansami dla branży w nadchodzących latach.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął