Ørsted ogłosił uruchomienie nowej platformy technologicznej Osonic, jednocześnie informując o podpisaniu pierwszej umowy ramowej z niemieckim menedżerem aktywów infrastrukturalnych Luxcara. To zarazem pierwsze porozumienie typu preferred supplier dla Osonic – innowacyjnej metody instalacji monopali opartej na technice jettingu, znacząco redukującej emisję hałasu podwodnego. Podpisanie umowy otwiera drogę do komercyjnego wdrożenia technologii na europejskich rynkach offshore.
Wyniki włoskiego giganta stoczniowego za pierwsze trzy kwartały 2025 roku, potwierdzają bardzo dobrą kondycję finansową i rosnącą pozycję na globalnym rynku budowy jednostek cywilnych i wojskowych. Fincantieri odnotowała dwucyfrowy wzrost zarówno przychodów, jak i zysków operacyjnych, a jej portfel zamówień osiągnął historyczny rekord przekraczający 60 mld euro.
Fundusz korporacyjny venture capital Grupy Orlen zainwestował w Energy Impact Partners (EIP), jeden z największych funduszy tego typu wspierających technologie klimatyczne, energetyczne i przemysłowe. Wpisuję się to w cele koncernu osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 r. - poinformował Orlen.
HD Hyundai nawiązuje współpracę z niemiecką firmą Siemens, aby przyspieszyć cyfrową transformację i modernizację amerykańskiego przemysłu stoczniowego. W związku z tym oba podmioty podpisały 2 listopada porozumienie o współpracy. Celem jest wdrożenie oraz łączenie technologii cyfrowych i automatyzacji, celem budowy wzmocnienia potencjału branży morskiej w USA.
Ministerstwo Transportu Singapuru i Ministerstwo Oceanów i Rybołówstwa Korei Południowej podpisały porozumienie (Memorandum of Understanding, MOU) w celu utworzenia Zielonego i Cyfrowego Korytarza Żeglugowego (Green and Digital Shipping Corridor, GDSC) między oboma państwami.
Już 4 listopada 2025 r. w Warszawie rozpocznie się 12. edycja TransLogistica Poland – największych targów transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja bije rekordy pod względem liczby wystawców, powierzchni ekspozycyjnej i międzynarodowej reprezentacji.
Rok 2024 był finansowo udany dla Damen Shipyards Group (Damen), największej holenderskiej grupy stoczniowej. Przychody utrzymały się nieco powyżej 3 miliardów euro. Zysk netto wzrósł z 43 milionów euro do 58 milionów euro. Portfel zamówień został wypełniony rekordową wartością 5,9 miliarda euro nowych zleceń, osiągając łącznie 10,4 miliarda euro. Damen spodziewa się, że rok 2025 również będzie finansowo pozytywny.
W poszukiwaniu nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań dla transportu morskiego i śródlądowego, firmy sięgają po coraz to pomysły. Obok LNG, zielonych paliw jak metanol i amoniak, czy też napędu wiatrowego, wykorzystuje się też panele słoneczne. Z myślą o żegludze przybrzeżnej firma Wattlab zaimplementowała fotowoltaikę na statku MV Vertom Tula, co stanowi kolejne, zrealizowane zlecenie tego rodzaju.
Firma Rolls-Royce przeprowadziła na swoim stanowisku badawczym w Friedrichshafen testy swojego silnika okrętowego zasilanego wyłącznie metanolem. Wspólnie z partnerami uczestniczącymi w projekcie badawczym meOHmare inżynierowie, firmy mieli osiągnąć tym samym ważny kamień milowy na drodze do opracowania neutralnych dla klimatu i przyjaznych dla środowiska rozwiązań napędowych dla żeglugi morskiej.
Niemiecka firma oficjalnie wprowadziła na rynek nową linię rozwiązań do autonomicznej nawigacji i automatyzacji misji pod nazwą Anschütz Autonomics. Wcześniej przeprowadziła szereg testów, mających zapewnić o skuteczności tego rozwiązania w ramach żeglugi, z myślą o implementacji na statkach i okrętach.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?