Grupa CMA CGM ogłosiła podpisanie umowy nabycia 20% udziałów w Eurogate Container Terminal Hamburg (CTH). To strategiczna decyzja jednego z największych armatorów na świecie, która wzmacnia jego obecność w jednym z kluczowych portów Europy Północnej.
29 października w obecności premiera Chorwacji Andreja Plenkovicia, ministra spraw zagranicznych Danii Larsa Løkke Rasmussena i CEO APM Terminals Keitha Svendsena została oficjalnie zainaugurowana działalność terminala kontenerowego Rijeka Gateway. Jest to pierwsza inwestycja duńskiego armatora Maerska w Europie Środkowo-Wschodniej. Tym samym stanie on w szranki o pozycję lidera przeładunków nad Adriatykiem z Koprem, intensywnie rozwijającym w ostatnim czasie współpracę z francuskim CMA CGM, i Triestem, w którym silnie obecne jes
Największy na świecie przewoźnik kontenerowy – szwajcarsko-włoski MSC – stopniowo wzmacnia swoją pozycję na Ukrainie poprzez przejmowanie kontroli nad całym łańcuchem logistycznym. Przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia przewag konkurencyjnych nad duńskim Maerskiem czy francuskim CMA CGM, którzy podobnie jak ono powoli powracają do portów tzw. Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj).
Zgodnie z najnowszym raportem PortEconomics, analizującym wyniki 15 największych portów kontenerowych Unii Europejskiej w pierwszym półroczu 2025 roku, Port Gdańsk odnotował imponujący wzrost przeładunków o 20,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. To jeden z dwóch portów w UE, które osiągnęły dwucyfrowe tempo wzrostu.
HHLA TK Estonia i niemiecki start-up Fernride rozpoczęły nową fazę testów autonomicznych ciężarówek portowych w Muuga. Ciężarówki uzyskały certyfikat bezpieczeństwa niemieckiej organizacji kontroli technicznej TÜV SÜD oraz aprobatę Estońskiego Urzędu Transportu, co pozwala im poruszać się po porcie bez kierowcy.
Największy niemiecki port przejmuje udziały w kolejnym terminalu na Ukrainie. Podkreśla w ten sposób strategiczne znaczenie tego państwa jako węzła dla kontynentalnego ruchu kontenerowego i jednocześnie wzmacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej, biorąc też pod uwagę rozwój europejskiego transportu intermodalnego.
Zgodnie z prognozami flota MSC – Mediterranean Shipping Company – przekroczyła ostatnio pojemność 6,4 mln TEU. Gigant z siedzibą w Genewie posiada obecnie 20,3% udziału w globalnej flocie kontenerowców. MSC jest właścicielem 602 kontenerowców o łącznej zdolności do przewozu 3,4 mln TEU kontenerów – wyliczyli analitycy Alphaliner.
Cały świat w ubiegłym tygodniu emocjonował się „przejęciem Kanału Panamskiego od Chińczyków” przez Amerykanów. Jest to duże uproszczenie, gdyż chodzi o dwa z pięciu istniejących tam terminali, a szlak ten w dalszym ciągu będzie zarządzany przez władze Panamy. W powszechnym obiegu umknęła dość ważna informacja, że dzięki transakcji CK Hutchinson-konsorcjum BlackRock-TiL (Terminal Investment Limited) MSC, gigant branży żeglugowej, stanie się nr 1 wśród operatorów portowych na świecie.
W październiku 2025 odbędzie się kolejna edycja targów BALTEXPO. Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne organizowana przez Międzynarodowe Targi Gdańskie. Będzie to już druga odsłona po zmianie właścicielskiej dotyczącej praw do tego tytułu i organizacji tego wydarzenia. O nadchodzącej edycji i stanie polskiego sektora branży morskiej rozmawialiśmy z prezesem MTG, Andrzejem Bojanowskim.
Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem 47'tego i 48'tego tygodnia 2024 roku. Będzie też o budowie terminalu zbożowego w Porcie Gdańsk.
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu