W dniach 6–7 października 2025 roku Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni stał się centrum europejskiej debaty o przyszłości skroplonych paliw gazowych. IX Konferencja PPLNG i bioLNG zgromadziła międzynarodowych ekspertów, menedżerów oraz decydentów, którzy zgodnie podkreślali, że LNG i bioLNG to nie paliwa przejściowe, lecz strategiczne ogniwa bezpiecznej i niskoemisyjnej gospodarki energetycznej Europy.
A.P. Moller - Maersk oraz Contemporary Amperex Technology (CATL), podpisały porozumienie w celu wspólnego promowania dekarbonizacji w globalnych łańcuchach dostaw i dalszego wzmacniania globalnej logistyki. W jego ramach oba podmioty mają współdziałać także w zakresie transportu morskiego, intermodalnego oraz rozwoju łańcuchów dostaw na całym świecie.
Do dekarbonizacji żeglugi i ciężkiego transportu samochodowego energia elektryczna jest złym rozwiązaniem. To jest miejsce na inne technologie - w tym LNG, a docelowo bioLNG. To jeden z wniosków z dyskusji i rozmów prowadzonych podczas Konferencji PPLNG i bioLNG, która odbywa się w Gdyni.
Już 23 września w Katowicach rusza największe wydarzenie branży mobility w Polsce. Kongres Nowej Mobilności 2025 to wyjątkowa okazja, aby zobaczyć premiery najnowszych pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych, poznać przyszłość transportu autonomicznego i posłuchać ekspertów z całego świata. Wśród nowości – panel partnerski przygotowany przez wydawnictwo Gospodarka Morska.
Statki zatruwają powietrze w miastach portowych. Rozwiązaniem jest elektryfikacja portów, jednak zaledwie cztery z 30 największych europejskich portów wybudowały większość potrzebnej infrastruktury.
Z Dominiką Milion, dyrektorką ds. zrównoważonego rozwoju w gdańskim Baltic Hubie, podczas Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawialiśmy m.in. o sposobach zmniejszenia emisji w terminalu.
Umeå w Szwecji i Kowno na Litwie na nowo definiują przyszłość ekologicznej żeglugi. Dwie ambitne inicjatywy – szwedzka mapa drogowa dla neutralnego klimatycznie portu Umeå i litewska elektryfikacja rzeki Niemen – wyznaczają nowy standard zrównoważonego transportu morskiego. Oba projekty pokazują, w jaki sposób innowacje, lokalne zasoby energetyczne i planowanie strategiczne mogą przyspieszyć przejście na bezemisyjną logistykę w całej Europie. Dokumenty zostały stworzone w ramach projektu Blue Supply Chains (BSC).
Norweski fundusz przeznaczy 62 mln NOK na elektryczne frachtowce. To szansa dla polskich stoczni na uczestnictwo w projekcie.
Viking Line poinformował, że przygotowuje się do uruchomienia całkowicie zeroemisyjnej usługi na trasie między Helsinkami a Tallinem. Ma to być dowód na to, że na dłuższych trasach można uruchomić zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską. Przypomnijmy, że w Finlandii na krótszych trasach pływają promy elektryczne zaprojektowane w Polsce i zbudowane w stoczni CRIST promy elektryczne.
Główny port Litwy postawił sobie za cel stanie się pionierem we wdrażaniu ekologicznych rozwiązań w myśl dekarbonizacji branży morskiej. Do szeregu już prowadzonych inwestycji dołącza kolejną, czyli stanie się pierwszym podmiotem wśród państw nadbałtyckich, który będzie produkował i dostarczał ekologiczny wodór jako paliwo dla różnej maści statków. 30 maja zarząd Portu Kłajpeda poinformował o otrzymaniu pozwolenia na budowę.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?